هشدار آنتونیو گوترش به حکومت‌های جهان: مسئول حمایت از زنان در برابر خشونت خانگی در قرنطینه برای مقابله با ویروس کرونا هستید

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به رهبران کشورها درباره ازدیاد خشونت‌های خانگی همزمان با قرنطینه خانگی بدلیل مقابله با گسترش ویروس کرونا هشدار داد. بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، در بسیاری از کشورهای جهان، قرنطینه خانگی بیش از سه میلیارد نفر در سراسر جهان، میزان خشونت‌های خانگی را افزایش داده است. این دومین بار طی دو هفته اخیر است که دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به افزایش خشونت‌های خانگی در سراسر جهان هشدار می‌دهد.
تبلیغ بازرگانی

آنتونیو گوترش در پیام اخیر خود،‌ ضمن اشاره به خشونت‌های خانگی، به‌ویژه علیه زنان و دختران جوان، در شرایط بحرانی کنونی در بسیاری از کشورهای جهان، همگان را به «صلح و آرامش» دعوت نمود.

در پیام دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید شده است: «طی هفته‌های اخیر که فشارهای اقتصادی و اجتماعی افزایش یافته و ترس مستولی شده است، جهان شاهد افزایش بی‌شمار خشونت‌های خانگی بوده است».

آنتونیو گوترش با بیان اینکه «خشونت به میدان‌های جنگ محدود نمی‌شود»، تصریح کرد: «متاسفانه شماری از زنان و دختران جوان، در خانه‌های خود، دقیقا در همان مکان‌هایی که باید مورد حفاظت قرار بگیرند، مورد خشونت قرار گرفتند».

این مقام ارشد سازمان ملل متحد تاکید کرد: «به این دلیل است که من امروز برای برقراری صلح در خانه‌ها و منازل در سراسر جهان فراخوان می‌دهم».

آنتونیو گوترش از تمامی حکومت‌ها در سراسر جهان خواست تا در برابر این خشونت‌ها واکنش نشان دهند. وی تاکید کرد: «من از تمامی حکومت‌های جهان می‌خواهم تا تدابیر حفاظتی را در برابر زنانی که در خانه‌های خود مورد خشونت قرار می‌گیرند،‌ به کار گرفته و راهکارهایی را، در چارچوب طرح ملی کشورهای خود به منظور مقابله با کووید ۱۹، به اجرا درآورند.

همچنین، این مقام ارشد سازمان ملل متحد، ضمن تاکید بر «لزوم پیگرد قضایی مجرمان»، افزود: حکومت‌ها باید «داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی را به سیستم هشدار اضطراری تجهیز نمایند». در بسیاری از کشورهای جهان، همزمان با اجراء محدودیت‌ها و قرنطینه خانگی، تنها داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد خوراکی تعطیل نیستند.

دبیرکل سازمان ملل متحد بر لزوم ایجاد یک سیستم مطمئن، که بتواند در زمان بروز خشونت خانگیِ بدون اینکه فرد خطاکار متوجه این اعلام بشود،‌ به زنان یاری برساند، تاکید کرد.

آنتونیو گوترش یادآور شد: با هم، می‌توانیم و باید از بروز خشونت در هر مکانی،‌ چه در میدان جنگ و چه در خانه‌ها جلوگیری کنیم تا زمانی که بتوانیم بر کووید ۱۹ غلبه کنیم.

قرنطینه خانگی و افزایش خشونت علیه زنان و دختران جوان

از زمان آغاز مقابله با گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، گزارش‌هایی مبنی بر افزایش خشونت‌های خانگی که به ویژه زنان قربانیان آن هستند، افزایش یافته است.

در ایالات متحده آمریکا و فرانسه شمار تماس‌ها با مراکز ویژه اعلام خشونت علیه زنان به شدت افزایش یافته است. مدافعان حقوق زنان در ترکیه هم از افزایش شدید آمار خشونت‌های خانگی و مرگ و میر ناشی از آن از روز یازدهم مارس (طی کمتر از یک ماه) خبر داده‌اند.

در هند، تعداد پرونده‌هایی که در اداره آگاهی نیروهای پلیس در این خصوص تشکیل شده است، تنها در هفته اول آغاز اعمال طرح قرنطینه خانگی به دو برابر نسبت به هفته‌های پیش از آن افزایش یافت.

در آفریقای جنوبی، در نخستین هفته آغاز طرح قرنطینه خانگی بیش از ۹۰ هزار شکایت به ثبت رسید.

در استرالیا میزان جستجوهای اینترنتی برای درخواست کمک به منظورحفاظت از زنان در برابر خشونت‌های خانگی به بیش از ۷۵ درصد نسبت به پیش از اعمال قرنطینه خانگی افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد،‌ به دلیل اینکه در کشورهای مختلف قوانین یکسانی در برابر خشونت‌های خانگی علیه زنان و دختران جوان اعمال نمی‌شود، نمی‌تواند آمار دقیقی از میزان این خشونت‌ها در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا ارائه دهد.

اما این نهاد جهانی می‌گوید:‌ از هر سه زن در سراسر جهان، دست کم یک زن در طول زندگی خود خشونت خانگی را تجربه کرده است.