سعودی بزرگترین بودجه‌ را براى حمایت از بخش خصوصی اختصاص داد

محمد عبدالله الجدعان وزیر دارایی پادشاهی عربی سعودی بامداد دوشنبه 4 ماه مه 2020 اعلام کرد کشورش بزرگترین بودجه‌ را برای حمایت از بخش خصوصی اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس) الجدعان وزیر دارایی سعودی در گفت‌وگویی با «العربیه» تاکید کرد که تاکنون ارزش بسته‌های پیشنهادی برای حمایت از اقتصاد در سعودی به 180 میلیارد ریال سعودی رسیده که این %8 از تولید ملی غیر نفطی این کشور را شامل شده و به منظور کمک به بخش خصوصی برای مبارزه با آثار و پیامد‌های پاندمی کرونا هزینه می‌شود.

الجدعان با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود کاهش درآمدها تا سال مالی آینده به طول انجامد، گفت که دولت سعودی تدابیری را اتخاذ کرده تا متناسب با کاهش شدید درآمدها هزینه‌ها را نیز کاهش دهد.

وزیر دارایی سعودی همچنین بر توصیه‌های رهبری رشید کشورش تاکید کرد که اهدافی همچون فراهم ساختن بسته‌های حمایتی همچون حمایت از شغل‌های شهروندان، حمایت از شرکت‌ها و اولویت‌بخشی به شهروند سعودی در برنامه های آینده را دنبال می‌کند.

پادشاهی سعودی اصلاحات اقتصادی گسترده ای را طی سال‌های گذشته آغاز کرده است یکی از ویژگی این اصلاحات که توسط محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دنبال شده است، خصوصی سازی بخشی از اقتصاد و عدم اعتماد به نفت است.

به گفته کارشناسان اقتصادی، ولیعهد سعودی می‌خواهد با درآمد کلان از طریق ورود «آرامکو»به بازار بورس، پروژه‌ی اصلاحات اقتصادی این کشور به نام«Vision 2030» یا چشم‌انداز 2003 را تامین مالی کند و وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهد.

سعودی برای تحقق این هدف طرح‌هایی را راه اندازی کرده است، از جمله یک پروژه‌ی غول‌آسای زیرساخت‌ها میان دریای سرخ و خلیج عقبه است. ریاض می‌خواهد در این منطقه در یک بخش صنعتی به مساحت 26 هزار و 500 کیلومتر مربع، حدود 500 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.

قرار است در این بخش شرکت‌های مختلفی از حوزه‌ی اقتصاد انرژی و آب گرفته تا بیوتکنولوژی و نیز بخش‌های سرگرمی فعالیت کنند.