کنگره آمریکا قانون مجازات مسئولان چینی ناقض حقوق اقلیت مسلمان ایغور را تصویب کرد

کنگره آمریکا

مجلس نمایندگان، کنگره آمریکا شامگاه چهارشنبه 27 ماه مه 2020 پیش نویس قانون اعمال تحریم‌ها علیه مسئولان چینی متهم به ارتکاب نقض‌ حقوق بشر در حق اقلیت مسلمان «ایغور» در ایالت شین جیانگ را به تصویب رساند.

اعمال این تحریم‌ها همچنین به دلیل «بازداشت‌های دسته جمعی» است که افرادی از این اقلیت مسلمان را شامل شده است.

شورای نمایندگان آمریکا با 413 رای موافق در مقابل یک رای مخالف پیش‌نویس «قانون حقوق انسانی ایغور» را که پیش‌تر در نیمه ماه مه جاری از سوی مجلس سنای ایالات متحده با اجماع به تصویب رسیده است را تصویب کرد.

قرار است متن قانون جدید به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ارجاع داده شود تا آن را امضا کرده و به عنوان قانون جدید لازم اجرا انتشار دهد که این احتمالا منجر به تشدید تنش در روابط میان دو ابرقدرت اقتصادی جهان چین و آمریکا خواهد شد.

ترامپ که سه‌شنبه تنها گفته بود «ما از نزدیک این موضوع را دنبال می‌کنیم» با این وجود نیز بیشتر بر ابهام در این‌باره و گامی که در رابطه با پیش‌نویس این قانون اتخاذ خواهد کرد، افزود.

چنانچه رئیس جمهوری آمریکا با امضای پیش‌نویس این قانون مخالفت کند در آن صورت او باید اختیارش در کاربرد حق وتو و رد کردن این قانون را به کار گرفته تا آن را به کنگره بازگرداند.

کنگره اما می‌تواند مجددا پیش‌نویس قانون را به رای گذاشته تا وتوی رئیس جمهوری را شکست دهد به شرط این‌که پیش‌نویس این قانون بیش از دو سوم آراء را به دست بیاورد.

اگر ترامپ پیش‌نویس این قانون را انتشار دهد این اقدام او خشم چین را بر خواهد انگیخت به ویژه این که پکن در دسامبر گذشته ایالات متحده آمریکا را تهدید کرده بود که چنانچه این قانون را به تصویب رساند بهای گزافی خواهد پرداخت.