مشاور رئیس جمهوری افغانستان: طالبان را گران نفروشید این گروه در تهران سرگردان است

شاه‌حسین مرتضوی مشاور رئیس جمهوری افغانستان جمعه 29 مه در صفحه رسمی فیسبوکش نوشت، طالبان را گران نفروشید؛ مشکل اصلی طالبان سرگردانی این گروه در تهران، کویته و یا قطر است. حالا طالبان می‌‌خواهند از این ننگ تاریخی بیرون شده به داخل افغانستان راه باز کنند.

مرتضوی در ادامه نوشت، پس از امضای توافق‌نامه قطر، طالبان از نظر سیاسی در موقعیت بهتر قرار دارد. کشورهای مختلف برای این توافق‌نامه کف زدند، شماری از کشورهای منطقه با فرش سرخ برای رهبران طالبان از آنان پذیرایی کردند.

مرتضوی نوشت، طالبان اکنون در صدد رایزنی در سطح منطقه و فرامنطقه برای کسب مشروعیت است. از نظر سیاسی موقعیت امروز طالبان به مراتب بهتر از دوره حاکمیت شان است. طالبان اکنون با آزادی زندانی‌‌های خود به موفقیت دیگری نیز دست یافته اند. این گروه اکنون تلاش دارند تا کشور مهم هند را نیز همسو سازد.

وی علاوه کرد: «فراموش نباید کرد که طالبان تنها به رایزنی سیاسی بسنده نخواهند کرد. این گروه شدیداً در صدد ایجاد جغرافیا می‌‌باشند».

مشاور رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد: «طالبان را نباید بالای مردم افغانستان با قیمت زیاد تحمیل کنند. همان قدر که این گروه ارزش دارد باید مورد معامله قرار گیرند. فاصله میان ارزش‌های طالبانی و افغانستان نوین عمیق است. مردم ارزش‌های طالبانی را قبول ندارند. طالبان زمانی می‌‌توانند اعتماد مردم را جلب کند که در ترکیب هیات و دفتر قطر حد اقل 30 درصد از خانم‌ها را داشته باشند. به ارزش‌های قانونی اساسی احترام کنند. در غیر آن چگونه ممکن است مردم به طالبان اعتماد کنند. طالبان را گران نفروشید، گران فروشی سیاسی کاری خوبی نخواهد بود».

گفتنی است که میان آمریکا و طالبان به تاریخ 29 فوریه 2020 توافق‌نامه صلح در دوحه قطر امضا شد. نمایندگان طالبان می‌گویند که براساس این توافق‌نامه باید پنج هزار زندانی شان و یک هزار زندانی دولت افغانستان آزاد شوند پس از آن مذاکرات بین‌الافغانی آغاز خواهد شد.

هم‌چنان اخیرا دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که یک تیم پنج نفری این گروه به هدف رهایی زندانیان وارد کابل شده است.