«شیوع موج دوم کرونا» در ۱۰ استان ایران؛ افزایش مبتلایان در استان‌های جنوبی، غربی و شمالی

خبرگزاری تسنیم در گزارشی از «‌شیوع موج دوم کرونا» ‌در۱۰ استان ایران شامل هرمزگان، خوزستان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، بوشهر، لرستان، کردستان و همدان خبر داد.

در هفته‌های گذشته گزارش هایی درباره افزایش مبتلایان به کرونا در استان‌های جنوبی ایران منتشر شده بود. بر اساس گزارش تسنیم، تعداد مبتلایان به کرونا در استان‌های غربی و شمالی ایران نیز بار دیگر افزایش یافته است.

در همین حال حسین خوش‌اقبال، معاون سیاسی استاندار کردستان، اعلام کرد که وضعیت ابتلا به کرونا در این استان «بحرانی» است. او همچنین از اعمال دوباره محدودیت‌ها در این استان خبر داد.

جعفر طولابی، فرماندار خرم‌آباد، مرکز استان لرستان، نیز اعلام کرد که اعمال محدودیت‌ها تا وضعیت سفید ادامه دارد.

او از مسدود شدن راه‌های منتهی به قبرستان‌ها، ممنوعیت برگزاری مراسم ترحیم و عروسی، و ممنوعیت فعالیت اماکن گردشگری و رستوران‌ها را از جمله این محدودیت ها اعلام کرد.

در اردیبهشت ماه و هفته اول خرداد شمار مبتلایان به کرونا در تعدادی از استان‌های جنوبی ایران از جمله خوزستان و هرمزگان که به نسبت دیگر استان‌ها تعداد کمتری از مبتلایان در آنها ثبت شده بود، افزایش یافت.

به گزارش تسنیم، در شهرستان جاسک هرمزگان که در موج اول شیوع کرونا آمار مبتلایان در آن بالا نبود، در سه روز گذشته بیش از ۲۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

این خبرگزاری همچنین نوشت که ظرفیت تخت‌های ویژه کرونا در جنوب استان سیستان و بلوچستان تکمیل شده است.

برگزاری مراسم‌ نماز عید فطر از جمله دلایل شیوع کرونا در این استان و همچنین خوزستان اعلام شده است.

سعید کشمیری، رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، نیز گفته است که میزان ابتلا به کرونا «با یک شیب نه چندان ملایم در حال افزایش است».

محمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیز اعلام کرده که شناسایی حدود یک هزار مبتلا به کرونا در این استان در هر هفته نشان می‌‌دهد که بیماری کرونا در حال انتشار است.

ارسلان سالاری، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نیز از «شیوع پیک دوم کرونا» در این استان خبر داده است.

روسای دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل «از سیر صعودی» شیوع کرونا در این استان ابراز نگرانی کرده‌اند.

با این حال گزارش‌ها حاکی از سفر میلیونی به استان‌های شمالی ایران است.

در روز ۱۵ خرداد تعداد مبتلایان جدید به کرونا ۳۵۷۴ نفر اعلام شده که نسبت به روز قبل ۴۴۰ نفر بیشتر بوده است.