اعلام آمادگی داوود اوغلو برای تشکیل ائتلافی بزرگ با مخالفان علیه اردوغان

احمد داوود اوغلو نخست وزیر پیشین ترکیه و رئیس حزب جدید التأسیس «آینده»، از آمادگی حزب‌اش برای تشکیل ائتلافی بزرگ با هدف شکست رجب طیب اردغان در انتخابات آینده و ایجاد تغییر در اوضاع سیاسی ترکیه خبر داد.

انتقادات شدید داوود اغلو از اردوغان پس از آن شدت می‌گیرد که او حزب «آینده» را برای رقابت در مبارزات انتخاباتی زودهنگام پارلمانی یا ریاست جمهوری آماده کرده و در مدتی کوتاه توانست تشكیلات شاخه‌های این حزب جدید را در 53 شهر ترکیه فعال کند.

داوود اوغلو عضو جدا شده از حزب حاكم عدالت و توسعه و یكی از متحدان قدرتمند اردوغان در گذشته، از آمادگی حزب آینده برای هماهنگی با همه احزاب مخالف اردوغان در ترکیه و تشکیل ائتلافی بزرگ و متوازن با آنها برای «آینده کشور و صلح تركیه» خبر داد.

او این اظهارات را پس از پایان جلسه‌ روز شنبه با «ایهان صفر آستون» معاون حزب و دیگر اعضای آن که در استان سقاریا برگزار شده بود، بیان کرد.

داوود اغلو با تأکید بر وجود بحران مدیریتی در کشورش افزود: «ترکیه نمی‌تواند سیاستی را تحمل کند که باعث ایجاد دیوار بین احزاب سیاسی در این کشور شود کما اینکه آینده کشور و صلح ملت ترکیه از تنها در دایره اختیارات یا صلاحیت یک حزب نیست».
چشم انداز جدید

داوود اغلو همچنین با تأکید بر نیاز ترکیه به یک چشم انداز سیاسی جدید، گفت که دولت کنونی از نظر سیاسی قادر به ایجاد یک طرح یا یک چشم انداز نیست و نمی‌تواند از بحران‌های کنونی خارج شود.

او گفت، حزب «آینده» در 15 ژوئن قصد دارد برنامه چشم انداز جدید و برنامه کاری خود را برای تركیه را ارائه دهد، این برنامه با دیدگاهی جدید وطرح اقتصادی جدید و با مشارکت شهروندان ترکیه همراه خواهد بود.

داوود اغلو در مورد آنچه درباره احتمال انتخابات زودهنگام صحبت می‌شود، گفت: «این تصویر برای ما کاملاً واضح است. ما مصمم هستیم در هر زمان و تحت هر شرایطی با قدرت خودمان وارد انتخابات شویم. بنابراین ، ما مصمم هستیم که کنفرانس‌های خود را تا آواخر ماه آگوست به پایان برسانیم».
انتقاد شدید داوود اغلو از اردوغان

نخست وزیر پیشین ترکیه با اشاره به سردرگمی و اختلاف بین تصمیمات وزیر بهداشت و رئیس جمهوری ترکیه در اجرای مقررات قرنطینه در پایان هفته گذشته، از عدم موفقیت دولت در مدیریت بحران کورونا انتقاد کرد و گفت که این امر غیرقابل قبول است و دولت باید در جهت حفظ سلامت مردم و اتکا به تصمیمات شورای علمی گام بردارد و تلاش کند.

به گزارش روزنامه «احوال» موسسه «کوندا» یکی از بزرگترین موسسه نظرسنجی و مطالعات در ترکیه، روز گذشته اعلام کرد، حمایت مردمی از حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه در فوریه گذشته به پایین ترین سطح خود، یعنی به کمتر از 30٪ رسیده است