اتحادیه اروپا پس از 8 سال رسما ایران را توبیخ می‌کند

به دنبال نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و انتقاد شدید مدیرکل این آژانس از تهران به دلیل عدم همکاری با بازرسان برای رسیدن به دو تاسیسات اتمی مشکوک در این کشور، به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا تصمیم دارد ایران را به طور رسمی «توبیخ» کند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع مطلع این خبرگزاری، کشورهای اروپایی پیش‌نویس قطعنامه‌ای توبیخی علیه ایران را به شورای حکام ارائه کرده‌اند.

این اقدام پس از ان صورت می‌گیرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از از ایران به دلیل عدم همکاری با این آژانس برای رسیدن به مکان‌هایی که مظنون به فعالیت‌های هسته‌ای غیر مجاز است، شکایت کرد.

براساس گزارش بلومبرگ، سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا ، پیش‌نویس قطعنامه‌ای «توبیخ‌آمیز»را تدوین کردند که به موجب آن از ایران خواسته شده که به طور «کامل» با بازرسان سازمان ملل متحده همکاری کند.

خبرگزاری بلومبرگ که نسخه‌ای از این پیش‌نویس را دریافت کرده گفته است چنانچه این قطعنامه علیه تهران به تصویب برسد، این نخستین توبیخ دیپلماتیک ایران توسط آژانس پس از سال 2012 یعنی آغاز مذاکرات و به دنبال آن امضای توافق هسته‌ای، خواهد بود.

انتظار می‌رود که کشورهای اروپایی در این قطعنامه از عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) ابراز نگرانی کنند.

منابع آگاه می‌گویند، تصویب چنین قطعنامه‌‌ای از سوی سه کشور مهم اروپایی به احتمال زیاد از حمایت کامل آمریکا برخوردار شود.

قرار است متن پیشنهادی سه کشور اروپایی در روزهای آینده در نشست اینترنتی 35 عضو شورای حکام آژانس به رأی گذاشته شود.