واشنگتن: به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پایبندیم

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا جمعه 19 ژوئن 2020 تاکید کرد که واشنگتن به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پایبند است.

وزارت خارجه آمریکا جمعه در بیانیه‌ای با تاکید این که ایران هیچ‌ انگیزه‌‌هایی برای متوقف ساختن توسعه برنامه هسته‌ایش از خود نشان نداده است، افزود که تهران «در ماه‌های اخیر به تنش‌زایی هسته‌ایش ادامه داده است».

واشینگتن همچنین ممانعت ایران از ورود بازرسان بین‌المللی به دو تاسیسات هسته‌ایش را «بسیار نگران کننده» و تلاش (تهران) برای پنهان‌کاری در این زمینه را «بسیار سوال برانگیز» دانست.

وزارت خارجه آمریکا نیز با تاکید این که «اقدامات ایران قابل قبول نیست و به تهدیدها دامن می‌زند» بر پایبندی واشنگتن به بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

این در حالی است که جمعه پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌نویس قطعنامه انتقاد آمیز علیه برنامه هسته‌ای ایران را تصویب و در دستور کار قرار داد.

این قطعنامه که به تصویب شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده رسما از ایران می‌خواهد جهت بازرسی از دو سایتی که مظنون‌اند در گذشته در آنها فعالیت‌های هسته‌ای غیر مجازی انجام شده به بازرسان بین‌المللی اجازه ورود دهد.

از سال 2012 این اولین قطعنامه‌ای تصویب شده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که از ایران به دلیل برنامه هسته‌ایش انتقاد می‌کند.

پیش‌نویس این قطعنامه طی نشست شورای حکام در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین و در سایه افزایش تنش‌ها در ماههای اخیر درباره برنامه هسته‌ای ایران به تصویب رسیده و در دستور کار آژانس قرار گرفت.

به گفته دیپلمات‌ها این قطعنامه آژانس با مواقف اکثریت اعضا و کسب 25 رای موافق در مقابل اعتراض دو عضو هم‌پیمان ایران، روسیه و چین و دو رای ممتنع دیگر به تصویب رسید.

در همین راستا وزرای امور خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نیز حمایت کرده و در بیانیه خود اعلام کردند: «برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل در زمینه تسلیحات کلاسیک که بر اساس قطعنامه 2231 وضع شده، از اول اکتبر آینده می‌تواند پیامدهای جدی در زمینه امنیت و ثبات منطقه‌ای داشته باشد.»