آلمان دو شهروند خارجی تبار خود را به ظن ارتباط با داعش اخراج می‌کند

داعش

به گزارش وزارت امور داخلی ایالت ساکسونی سفلی، دادگاه فدرال آلمان با تقاضای این ایالت برای اخراج یک شهروند ٢٢ ساله نیجریه‌ای تبار و یک شهروند ٢٧ ساله الجزایری تبار آلمان موافقت کرده است. این دو نفر روز ٩ فوریه به ظن طراحی عملیات تروریستی در شهر گوتینگن بازداشت شده بودند. این دو نفر از والدین دارای تابعیت آلمانی متولد شده‌اند.

ه گزارش بی بی سی، این نخستین بار است که جمهوری فدرال آلمان فرزندان والدین دارای تابعیت آلمانی را از این کشور اخراج می کند. طبق قوانین آلمان، شهروندی از هر دو یا یکی از والدین و همچنین از طریق محل ولادت به فرزندان انتقال می‌یابد. به این ترتیب، این دو فرد که در آلمان از مهاجران الجزایری و نیجریه‌ای دارای تابعیت آلمانی متولد شده‌اند شهروند آلمان محسوب می شوند.
به گفته مقامات محلی، از محل سکونت این دو نفر یک قبضه اسلحه و پرچم‌های متعلق به دولت اسلامی – داعش – به دست آمده هر چند پلیس نتوانسته اثبات کند که آنها “عملا” مشغول طراحی عملیات تروریستی بوده‌اند. به همین دلیل نیز این دو فرد هیچگاه رسما به ارتکاب جرم متهم نشدند و تحت پیگرد قانونی قرار نگرفتند. در عین حال، پلیس این دو نفر را دارای افکار افراطی سلفی و اشخاصی خطرناک توصیف کرده است.

سخنگوی وزارت امور داخلی ایالت ساکسونی سفلی گفته است که این دو نفر به سرعت از کشور اخراج خواهند شد و ورود آنها به خاک آلمان برای همیشه ممنوع خواهد بود.

برخی منابع خبری گفته‌اند که پلیس آلمان به ارتباط احتمالی بین این دو نفر و عملیات انیس عامری در دسامبر سال گذشته مظنون بوده اما به نظر نمی‌رسد شواهد کافی در این زمینه به دست آمده باشد.

در ماه دسامبر سال گذشته، انیس عامری، پناهجوی تونسی، یک کامیون را به میان جمعیت حاضر در یک بازار پرازدحام سال نو در برلین راند که در نتیجه آن یازده نفر کشته و ۵۶ نفر زخمی شدند. راننده اصلی کامیون نیز در این حادثه جان خود را از دست داد. انیس عامری بعدا در ایتالیا به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

وی یک سال و نیم پیش از این حمله، از آلمان درخواست پناهندگی کرده اما این درخواست پذیرفته نشده بود اما به دلیل مشکلات اداری در تونس، اخراج او به تعویق افتاد