خانه / اخبار مهم روز / نشست کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بررسی روابط خود با ترکیه

نشست کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بررسی روابط خود با ترکیه

به دنبال دخالت نظامی ترکیه در لیبی و اقدامات آنکارا برای بهره برداری از منابع گاز در دریای مدیترانه که بدون موافقت یونان و قبرس صورت گرفت و باعث افزایش تنش و اختلافات میان ترکیه و کشورهای اروپایی شد، اتحادیه اروپا امروز دوشنبه 13 ژوئیه نشستی را برای بررسی روابط خود با ترکیه برگزار می‌کند.

منابع دیپلماتیک در بروکسل، پیش بینی کردند که بررسی بحران روابط میان اتحادیه اروپا و ترکیه و ارزیابی این روابط محور اصلی این نشست خواهد بود.

این منابع می‌گویند، عدم تعهد ترکیه به پروتکل‌های ناتو و سختگیری رجب طیب اردوغان در تعامل با کشورهای اروپایی در مورد بسیاری از بحران‌های منطقه‌ای و جهانی باعث عمیق‌تر شدن شکاف میان آنکارا و دیگر اعضای ناتو شده است. بررسی این مسائل و نحوه برخورد اتحادیه اروپا با ترکیه، محور اساسی نشست امروز وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل خواهد بود.

اتحادیه اروپا رویکرد جدید ترکیه را نوعی باج خواهی تلقی کرده و آنکارا را به عدم پایبندی به پروتکل‌های ناتو و همچنین نقض حاکمیت برخی کشورهای عضو مانند یونان و قبرس و مداخله نظامی در چندین بحران منطقه‌ای از لیبی گرفته تا سوریا و کردستان عراق متهم می‌کنند.

به گفته این منابع، کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی‌خواهند با آنکارا وارد نوعی تنش یا درگیری نظامی شوند اما در عین حال مصمم هستند که به صورت جدی برای دفاع از منافع اروپا از توسعه طلبی‌های ترکیه جلوگیری کنند.

اروپایی‌ها ترکیه را به دلیل نقض حاکمیت قبرس و یونان، نقض تحریم تسلیحاتی لیبی و نیز به دلیل شعله‌ور کردن درگیری‌های نظامی در لیبی و تلاش برای تبدیل لیبی به سوریه‌ای جدید، مسئول تیرگی روابط دو جانبه این کشورها با آنکارا می‌دانند.

در همین حال فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه روز دوشنبه در مصاحبه‌ای خواستار آن شد تا نیروهای خارجی دخالت‌ها در لیبی و نقض‌ تحریم‌های تسلیحاتی اعمال شده سازمان ملل بر این کشور را متوقف کرده و سپس برای پایان دادن به بحران در لیبی به روند برلین و ایجاد راهکار سیاسی در این کشور بازگردند.

او در ادامه توضیح داد که فرانسه همه نقض‌های تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی اعمال شده بر لیبی را بدون تمییز و از سوی هر طرفی که صورت گرفته باشد را محکوم می‌کند.

پارلی با اشاره به این‌که ترکیه تعداد زیادی از مزدوران سوری را برای جنگ به لیبی اعزام می‌کند افزود که همه این اقدامات به دقت از سوی سازمان ملل رصد و ثبت می‌شود.

وزیر دفاع فرانسه همچنین گفت که پاریس در تلاش است تا توافق آتش‌بس، تقویت راه حل سیاسی، برقراری ثبات و مبارزه با تروریسم در لیبی را محقق کند.

وزیر دفاع فرانسه پنج‌شنبه گذشته نیز درباره اقدامات ترکیه در شرق دریای مدیترانه ابراز نگرانی کرده و با تشدید بر راه حل سیاسی در برابر مشکلاتی که دخالت‌های ترکیه در لیبی باعث می‌شود بر حمایت کشورش از جمهوری قبرس در چارچوب اتحادیه اروپا و همچنین در سطح دوجانبه تاکید کرد.

بنا به خبرگزاری رسمی قبرس «CNA» فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات ترکیه در شرق دریای مدیترانه گفت:« نقش ترکیه در لیبی را بررسی کردیم، کما این‌که فرانسه اعتقادی به راه حل نظامی ندارد بلکه بر عکس روند حل سیاسی از طریق سازمان ملل و روند برلین را تایید می‌کند».

روز دوشنبه هفته گذشته نیز اتحادیه اروپا با انتقاد از رویکرد جدید ترکیه اعلام کرد که ترکیه یک کشور کاندید برای اتحادیه اروپا و متحد ناتو است و رفتار این کشور باید منعکس کننده این مسائل باشد.

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا با تأکید بر روابط دوجانبه با ترکیه گفت، ترکیه در حال انجام مذاکرات عضویت اتحادیه می باشد، از متحدین ناتو است از این رو روابط باید این مسائل را منعکس کند

استانو، سوال مربوط به سفر جوزپ بورل نماینده عالی سیاست‌های امنیتی و امور خارجه اتحادیه اروپا، در تاریخ 6-7 در ماه ژوئیه به ترکیه جواب داد.

سخنگوی اظهار داشت که بورل روز دوشنبه با چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ملاقات خواهد کرد و با روشن شدن جزئیات این دیدار اطلاعات اضافه داده خواهد شد.

استانو با ذکر اینکه در این دیدار در مورد روابط ترکیه- اتحادیه اروپا و برخی از مشکلات ایجاد شده با کشورهای عضو بحث و گفتگو خواهد شد، خاطرنشان کرد: «این مشکلات با گفتگو راحت‌تر حل می شوند».

استانو با اشاره به اینکه سفر بورل نشان دهنده اهمیتی است که اتحادیه اروپا به روابط با ترکیه نسبت می‌دهد گفت: «ترکیه کشور کاندید و متحد ناتو است. روابط ما باید منعکس کننده همه این خصوصیات باشد.»

استانو تأکید کرد که در شورای روابط خارجی که در تاریخ 13 ژوئیه یعنی امروز برگزار می‌شود،همه جوانب روابط ترکیه و اتحادیه اروپا مورد بحث قرار خواهد گرفت.