خانه / اخبار مهم روز / دو زندانی سیاسی کُرد در ارومیه اعدام شدند

دو زندانی سیاسی کُرد در ارومیه اعدام شدند

«صابر شیخ عبدالله» و «دیاکو رسول‌زاده»، دو زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام که روز گذشته جهت اجرای حکم از بند 1-2 زندان مرکزی ارومیه به سلول انفرادی منتقل شده بودند، ساعت 1 بامداد امروز در محوطه این زندان اعدام شدند.

«شبکه حقوق بشر کردستان» روز سه‌شنبه 14 ژوئیه، ضمن تایید این خبر از «اعدام دیاکو رسول‌زاده و صابر شیخ عبدالله ساعتی پس از نیمه‌شب» خبر داد.

به گفته این منبع حقوق بشری تا این لحظه جسد این دو زندانی سیاسی اعدام شده به خانواد‌ه آنها تحویل داده نشده است.

دیاکو رسول‌زاده در تاریخ 25 فوریه 2014 و صابر شیخ عبدالله در تاریخ 15 مارس همان سال توسط ماموران امنیتی در مهاباد بازداشت شدند. همچنین یک شهروند دیگر مهابادی به نام حسین عثمانی در 23 فوریه 2014 پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات مهاباد بازداشت شد.

این افراد به مدت یک سال در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه جهت اعتراف به شرکت در بمب‌گذاری شهر مهاباد که در آگوست 2010 روی داده بود، تحت فشار و شکنجه‌های شدید جسمی و روحی قرار گرفتند و در نهایت دیاکو و صابر مجبور به انجام اعترافات تلویزیونی شدند.

در آن زمان شبکه‌ «پرس‌تی‌وی» وابسته به نظام ایران در آگوست 2014 اقدام به پخش این اعترافات کرد.

انتساب اتهام بمب‌گذاری و پخش این اعترافات اجباری در حالی صورت گرفت که 3 سال پیش از آن در تاریخ 26 سبتامبر 2010 محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از «کشته شدن عوامل اصلی و محوری» این بمب‌گذاری خبر داده بود.

در تاریخ 7 آوریل 2015 حکم اعدام دیاکو رسول‌زاده، صابر شیخ عبدالله و حسین عثمانی در تاریخ 3 مارچ 2014 به اتهام «محاربه» از طریق عضویت در حزب کومله و مشارکت در بمبگذاری از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به ریاست قاضی احمد جوادی‌کیا صادر شد.

پس از اعتراض متهمان و وکلای تسخیری به این حکم پرونده این سه زندانی سیاسی به شعبه 47 دیوان عالی کشور ارجاع و جهت رسیدگی مجدد به شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه ارسال شد. این دادگاه نیز برای دومین بار صابر شیخ عبدالله و دیاکو مرادی را به اعدام محکوم کرد.

گفتنی است پیشتر سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایران خواست که بی‌درنگ برنامه اجرای حکم اعدام صابر شیخ‌ عبدالله و دیاکو رسول‌زاده، دو زندانی کرد را متوقف کنند.