سفیر ایالات متحده در سازمان ملل پایان تحریم تسلیحاتی ایران به خونریزی بیشتر در منطقه می‌انجامد

کرفت: پایان تحریم تسلیحاتی ایران به خونریزی بیشتر در منطقه می‌انجامد

کلی کرفت، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در سخنانی در شورای امنیت این نهاد بار دیگر بر «لزوم برچیده‌نشدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران» برای جلوگیری از داد و ستد جنگ‌افزار با جمهوری اسلامی تاکید کرده‌است.

خانم کرفت ۳۱ تیر ماه در این سخنان که متمرکز بر وضعیت مناطق فلسطینی و غزه بود، اظهار داشت پایان این تحریم‌ها سبب می‌شود حکومت ایران «بدبختی و خون‌ریزی بیشتری» در کشورهای مختلف منطقه به راه بیاندازد.

طی ماه‌های گذشته مقام‌های دولت دونالد ترامپ بارها اظهار داشته‌اند نخواهند گذاشت داد و ستد جنگ‌وافزار و خرید و فروش تسلیحات با ایران برقرار شود.

در یکی از تازه‌ترین اقدامات از این دست مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با نخست وزیر و وزیر خارجه بریتانیا در مورد تمدید این تحریم‌ها گفت‌وگو کرد.

تحریم تسلیحاتی علیه ایران از ۱۳ سال پیش ادامه دارد، اما بر پایه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در حمایت از توافق اتمی تصویب شده بود، قرار است ۱۸ اکتبر، ۲۷ مهر سال جاری، پایان می‌یابد.

مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند به تمدید این تحریم‌ها «واکنش قاطع» نشان می‌دهند. تهران در عین حال دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه را رد کرده‌است. از سوی دیگر شماری از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، در راس آن‌ها رهبر جمهوری اسلامی، می‌گویند «اسرائیل نابود خواهد شد».
علی ربیعی اعلام کرد که تمدید تحریم تسلیحاتی ایران «پیامدهای وخیمی نه تنها برای برجام برای منطقه خواهد داشت».

مقام‌های آمریکایی می‌گویند پایان تحریم‌ها، خطرناک است و از جمله پیامدهای آن افزایش کشمکش‌های نظامی، بحران و تنش در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

کلی کرفت نیز در سخنان روز سه‌شنبه خود با اشاره به نفوذ جمهوری اسلامی بر گروه‌هایی مانند حماس و جهاد اسلامی در فلسطین می‌گوید این گروه‌ها ترجیح می‌دهند خواسته‌های هژمونیک حامیان خود، مانند ایران را پیش ببرند تا به صلح و رفاه شهروندان ساکن مناطق فلسطینی یاری برسانند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل گوید «چشم‌انداز بدتر این است که با برچیده‌شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، حکومت ایران آماده خواهد بود بدبختی و خونریزی بیشتری، نه تنها در غزه، که در لبنان، سوریه، عراق و یمن، ایجاد کند».

او سپس تاکید کرده جلسات شورای امنیت و دیدارها در مورد خاورمیانه در ماه‌های پیش‌رو «باید متمرکز بر این تهدید بسیار بزرگ علیه صلح و امنیت شود».

چین و روسیه، از حامیان مهم تهران، در هفته‌های اخیر گفته‌اند اجازه تمدید تحریم‌ها از طریق شورای امنیت را نخواهند داد. مقام‌های آمریکایی نیز تاکید کرده‌اند آن‌ها اجازه نخواهند داد تجارت و داد و ستد جنگ‌افزار با تهران ممکن شود.
قدرت‌های اروپایی که خواهان حفظ توافق هسته‌ای (برجام) هستند وضعیت پیچیده‌ای دارند.

دولت ایالات متحده از برخی حمایت‌های متحدان غربی خود در این مسیر برخوردار شده‌است. برای نمونه می‌توان به بیانیه مشترک اخیر فرانسه، آلمان و بریتانیا اشاره کرد که در آن نگرانی‌های سه کشور اروپایی در مورد پایان تحریم‌های تسلیحاتی بیان شده‌است.

از سوی دیگر اما این سه قدرت اروپایی از خروج آمریکا از برجام انتقاد کرده‌اند و خود را هنوز به اجرای توافق اتمی پایبند می‌دانند.

گروهی از تحلیلگران و کارشناسان بر این عقیده هستند تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به حفظ «برجام» ضربه شدیدی خواهد زد که شاید دوام آن‌را در شکل موجود نیز ناممکن سازد.
با استفاده از متن سخنرانی کلی کرفت در وب‌سایت هیئت نمایندگی آمریکا نزد ملل متحد