برایان هوک در گفتگو با «الشرق‌ الاوسط»: ما می‌دانیم مردم ایران از رژیم جمهوری اسلامی خسته شده‌اند

برایان هوک مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» که یکشنبه ۲۶ ژوئیه (۵ امرداد) منتشر شد از اعضای شورای امنیت خواست به پروژه‌ای رای دهند که بر اساس آن تمام تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی تمدید شود.
برایان هوک

هوک گفته جمهوری اسلامی ایران نه تنها برای کشورهای منطقه یک تهدید است بلکه برای مردم خود ایران نیز خطرناک است.

این مقام آمریکایی در مصاحبه با الشرق الاوسط با اشاره به حمایت مالی و تسلیحاتی رژیم ایران از شبه‌نظامیان منطقه در پاسخ به پرسشی درباره تمدید تحریم‌‌های تسلیحاتی تهران گفت: «ما پروژه‌ای داریم که تلاش می‌کنیم تمامی اعضای دائم یا غیردائم شورای امنیت به آن رأی دهند؛ مهم آن است که این تحریم‌ها که از ۱۳ سال قبل آغاز شده و در ۱۸ اکتبر آینده به پایان می‌رسد، تمدید شود».

هوک تاکید کرد «عدم تمدید [تحریم‌های تسلیحاتی ایران] به معنای افزایش خطر برای تمام ملت‌ها و کشورهای منطقه و دوستان ما در خلیج فارس و جهان خواهد بود. همچنین عدم تمدید به معنای صادرات بیشتر سلاح از ایران به یمن، سوریه، عراق و لبنان و فرستادن سلاح‌های ایرانی بیشتر برای حزب‌الله لبنان، حماس و مانند آن است».

الشرق‌الاوسط از هوک پرسیده «گام‌های آینده دولت آمریکا برای حمایت از این رویکرد سیاسی چیست؟» که وی پاسخ داد: «سفرهایی به تعدادی از کشورهای اروپایی و عربی خواهم داشت تا تهدیدات رژیم ایران برای کشورهای منطقه و ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی این کشور را توضیح دهم؛ به دلایل امنیتی و سیاسی جزئیات بیشتری ارائه نمی‌دهم اما این موضوع را با سفرای آمریکا در جهان برای توضیح تلاش‌های آمریکا پیگیری می‌کنم تا اینکه شورای امنیت تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند، این در کنار دیگر تحریم‌های وضع شده علیه ایران از جمله تحریم‌های اقتصادی خواهد بود».

الشرق الاوسط از هوک نظرش را در این مورد پرسیده که «شماری از تحلیلگران از تحریم‌های ترامپ علیه جمهوری اسلامی انتقاد می‌کنند و می‌گویند بجای فشار به رژیم به مردم ایران فشار می‌آورد و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است»، هوک پاسخ داده «این همان چیزی است که مقامات ایرانی تبلیغ می‌کنند، اما واقعیت متفاوت است. ما از نوامبر گذشته متوجه شده‌ایم که تظاهرات علیه مقامات ایران به این دلیل است که در ۴۱ سال گذشته صدها میلیارد بجای اینکه صرف برنامه‌های توسعه، اصلاحات اقتصادی، اجتماعی و آموزشی و بهبود شرایط زندگی مردم شود برای تسلیحات و جنگ هزینه شده است».

او در ادامه گفته «گزارش‌ها از داخل ایران از جمله تهران نشان می‌دهد که هزاران معترض از روی پرچم ایالات متحده که رژیم روی زمین کشیده بود عبور نکردند و این حرکت آنها حامل این پیام بود که از جنگ با آمریکا و دیگر کشورهای جهان خسته شده‌اند و به دنبال بهبود خدمات و شرایط هستند و نمی‌خواهند سرمایه‌‌های کشور صرف جنگ و تسلیحات شود. میلیون‌ها جوان در ایران بیکارند اما جمهوری اسلامی به دنبال دخالت در عراق، یمن و سوریه و لبنان است و جنگ را بین همسایگانش دامن می‌زند».

او در این مصاحبه تاکید کرد واشنگتن هرگز اجازه نخواهد داد تحریم‌‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی متوقف شود.

هوک پیش از این در یک پیام ویدئویی خطاب به مردم ایران با اشاره به نام جوانان معترضی که به اعدام محکوم شده‌اند بار دیگر تأکید کرده است که جمهوری اسلامی مردم را بازداشت، شکنجه و اعدام می‌کند و دولت آمریکا «برای مبارزه با عدالت» در کنار مردم ایران است.

او در این ویدئو که شنبه چهارم امردادماه منتشر شده خواستار آزادی منوچهر بختیاری پدر پویا بختیاری و علیرضا علینژاد برادر مسیح علینژاد شد و از سه معترض آبان ۹۸ که به اعدام محکوم شده‌اند حمایت کرد و گفت: «ما مشتاقانه در انتظار روزی هستیم که همه ایرانیان بتوانند آزادانه در سرزمین آبا و اجدادی خود زندگی کنند و سازنده باشند. رژیم [ایران] پسرش [منوچهر بختیاری) پویا را در جریان اعتراضات آبان گذشته به قتل رساند، پدرش طبیعتا قتل او را محکوم و علیه ظلم و ستم روحانیون اعتراض کرد. در پاسخ، رژیم طبق معمول هفته پیش او را بطور مخفیانه دستگیر و راهی زندان کرد. او هنوز در زندان بسر می‌برد. ما امروز خواستار آزادی فوری او هستیم».

هوک همچنین با اشاره به کارزار اخیر علیه تایید حکم اعدام سه معترض اعتراضات آبان‌ماه ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد مردم اسامی ایرانیان بی‌گناهی را که به زندان انداخته و به اعدام محکوم کرده است، تکرار کنند. ولی من این کار را می‌کنم: امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، به دلیل شرکت در اعتراضات دستگیر شدند. آنها تحت شکنجه مجبور به اعترافات دروغین شدند و در محاکمات نمایشی دادگاه بی‌رحم انقلاب به اعدام محکوم شدند».

او ادامه داد: «مردم ایران می‌دانند که پرزیدنت ترامپ در کنار آنها ایستاده است. هفته گذشته او در اعتراض به این احکام ناعادلانه به میلیون‌ها ایرانی پیوست و جهان در محکوم کردن رفتار ناعادلانه رژیم با مردم خود به او پیوست».

این دیپلمات آمریکایی همچنین تاکید کرد «رهبران کشورهای سراسر جهان در حمایت از مردم ایران که با شجاعت خواستار پاسخگویی و عدالت هستند، صدای خود را بلند کرده‌اند».