نسرین ستوده در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی اعتصاب غذا کرد

نسرین ستوده می‌گوید با توجه به قانون و شرایط بحرانی کرونا، بسیاری از زندانیان سیاسی باید آزاد و یا از آزادی مشروط تعیین شده برخوردار شوند اما از این حق خود محروم مانده‌اند

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زده است. خانم ستوده با انتشار نامه‌ای از زندان درخواستش را آزادی زندانیان سیاسی عنوان کرده است.

خانم ستوده گفته بسیاری از زندانیان مشمول آزادی مشروط‍‌اند و بسیاری با اعمال قانون جدید آزاد می‌شوند، اما با زندانیان سیاسی به گونه‌ای رفتار می‌شود که “گویی قانونی وجود ندارد”.

همزمان زندانیان بند ٨ زندان اوین در اعتراض به شرایط وخیم موجود و مثبت اعلام شدن تست کرونای ۱۲ زندانی در این بند تحصن کرده‌اند.

در همین حال، وبسایت حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه، ۱۲ اوت، از اعتصاب غذای ۵ زندانی سیاسی در اوین خبر داده و نوشته علت اعتصاب غذای آنها “بی توجهی مسئولان این زندان” به بحران کرونا در داخل زندان‌ها است.

به گزارش این نهاد حقوق‌بشری، هادی مهرانی, آبتین جعفریان, یاسین جمالی, بهنام محجویی و محمود علی نقی ۵ زندانی محبوس در بند ۸ اوین هستند که با اعتصاب غذا خواستار رسیدگی به وضعیت بد بهداشتی این زندان شده اند و همزمان از نسرین ستوده که در بخش زنان زندان اوین است حمایت کرده‌اند.

آن طور که در صفحه رسمی خانم ستوده در فیسبوک نوشته این وکیل حقوق بشر به اعتصاب غذای نامحدود دست زده است.

نسرین ستوده به اتهاماتی مانند تبانی علیه امنیت ملی، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و اهانت به مقامات ارشد حکومت ایران به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده اما بر اساس قانون مجازات اسلامی ۱۲ سال از این حکم اجرا می‌شود.