آیا خطابه‌ی اخیر عبدالملک حوثی، به معنای شکست یا تسلیم‌ شدن است؟

یمنی

حیرت و سردرگمی در خطابه‌‌ی اخیر عبد‌الملک حوثی، رهبر کودتاچیان، مزدور و بوق جمهوری اسلامی ایران در یمن، واضح و آشکار بوده و بسیاری از ناظران سخنان این بوق وطن‌فروش را یک نوع شکست و تسلیم‌شدن این جماعت تروریستی تلقی کرده‌اند. چراکه، اظهارات اخیر این مزدور(عبد الملک حوثی)، مملو از مغالطه، جعل واقعیتها و سفسطه‌ای به تمام معنا بوده است. کما اینکه، به شدت مورد تمسخر عموم یمنیها قرار گرفته است.

خطابه­ ی عبد‌الملک حوثی، که در سالگرد طوفان قاطع، که پروژه‌ی صفوی رژیم تهران را شکست و کشور یمن را از سموم فتنه‌ی رژیم جمهوری اسلامی ایران نجات داد ایراد شده بود. این خطابه، که فارغ از محتوا بوده یک شعار پیش نیست و هدف اصلی آن در واقع همانا فریب شنوندگان و عامه‌ی مردم یمن و وانمود کند که جماعت حوثی همچنان قوی است و به راه خود ادامه خواهد داد!! عبد‌الملک حوثی، در اظهارات خود هیچگونه توجه‌ای به حجم خرابیهایی که جماعت حوثی به یمن تحمیل کردند، نداشته است. البته، اظهارات عبدالمک، زمانی ایراد شده که کودتاچیان در شرایط بسیار سخت قرار دارند و بسیاری از مناطقی که توسط آنها اشغال شده بود را از دست داده و شکستهای بزرگی نیز متحمل شده‌اند. در همین راستا، شماری از سران جماعت حوثی که هشام شرف، وزیر امورخارجه‌ی حوثیها در راس آنها بوده به کشورهای خلیج عربی نامه نوشتند و خواستار توقف عملیات نظامی نیروهای ائتلاف عربی که در روزهای اخیر افزایش یافته، شده است.

از سوی دیگر، علیرغم سردرگمی، ذلت و ناتوانی‌ای که در خطابه‌ی اخیر عبدالمک حوثی، به چشم می‌خورد، نامبرده در خطابه‌ی خود خواستار حذف شماری از شهروندان یمنی و کارمندان ارگانهای دولتی و اداری که آنها را خائن، مزدور و عناصر دشمن معرفی کرده بود، شده و از وجود شبه‌نظامیان حوثی در ادارات استفاده شود. برخی از ناظران معتقدند که خطابه‌ی اخیر رهبر حوثیها به مثابه‌ی اعلام جنگ علیه طبقات مردمی یمن بوده است. چراکه، بسیاری از یمنیها به شدت با سیاستهای جماعت کودتاچی مخالف و مورد قبول آنها نیست. شاید این اعلام عبدالمک، به دلیل هراس او از احتمال سقوط و فروپاشی این جماعت است. لذا، حوثیها با پاکسازی گسترده‌ای که در موسسات و ادارات دولتی در صدد انجام آن هستند و نیز با اعلام وضعیت اضطراری در کشور تلاش دارند از گسترش اختلافات به وجود آمده میان آنها و وفاداران علی عبدالله صالح، جلوگیری کنند. گفتنی است که این اختلافات به دلیل عدم اعتماد این دو به همدیگر بوده که بنا به گزارشهای درز شده از داخل یمن، این اختلافات اخیرا افزایش چشمگیری یافته است.

همچنین مقامات ارشد دستگاه قضائی و نظامی کشور در صنعا، پایتخت یمن که در کنترل حوثیها قرار دارد نیز از اظهارات اخیر عبدالملک حوثی، در امان نبوده است. چراکه، رهبر کودتاچیان، آنها را خائن، تنبل و مزدور معرفی کرده و این بدین معنا است که طبقات مختلف یمن به ویژه مسئولین و مقامات دولتی که در ادارات انجام وظیفه می‌کنند حوثیها را قبول ندارند. لذلک، رهبر حوثیها، دستور داده تا با آن کسانیکه در مناطق تحت کنترل حوثیها قرار دارند و با سیاست کودتاچیان مخالف هستند به شدت برخورد شود که یقینا این مساله، نقض آشکار حقوق بشر است که عبدالملک حوثی، اعتراف به ارتکاب آن کرده است.

در این خطابه عبد‌الملک حوثی، ادعاهای رهبران آخوند تهران را به صورت طوطی‌وار تکرار کرد و دقیقا همانند ادعاهای دروغین رهبران فارس علیه ائتلاف عربی به رهبری مملکت عربی سعودیه و امارات متحده عربی بوده است. تا از این رو شاید بتواند به جایگاه کشورهای ائتلاف عربی میان ملت عرب و مسلمان ضربه و لکه‌دار کند. به ویژه تهمت و افترا و ادعای وجود روابط دیپلماتیک میان کشورهای ائتلاف عربی از یک سو و اسرائیل از سوی دیگر کذب محض و عاری از صحت است. گفتنی است که اینگونه تهمتها و افترا در غالب پروژه‌ی صفوی فارس که رژیم آخوندی تهران در صدد تحقق آن می‌باشد باید شمرد و عبدالملک حوثی، هادی عامری و حسن نصرالله از ابزار تبلیعاتی رژیم جمهوری اسلامی و بوقهای مزدور این رژیم به حساب می‌آیند.

همچنین و در همین راستا، عبدالملک حوثی، با تلاشی کودکانه سعی در ایجاد شکاف میان کشورهای ائتلاف عربی که کشور مصر از ارکان اصلی این ائتلاف هستند، کرده است. چراکه وی مدعی شده، مصر فریب خورده و به بهانه‌ی دفاع از امنیت ملی امت عرب و با فشاری که از سوی مملکت عربی سعودیه علیه مصر اعمال شده این کشور وارد ائتلاف عربی شده است. به هر حال اینگونه رفتارهای خبیث به ویژه امروز دیگری مشتری ندارد و می‌توان گفت که اینگونه ادعاها تنها وسیله‌ای است که حوثیها برای نجات خود در دست دارند و نشانه‌ای بسیار واضح از احتمال فروپاشی یا تسلیم‌شدن حوثیها است. کما اینکه، اظهارات و گفته‌های عبدالملک حوثی، دقیقا ترجمه‌ای است از اظهارات و رویکردهای فرماندهان سپاه پاسداران در قبال کشور یمن است. چراکه، همه‌ی ناظران به خوبی می‌دانند که ایجاد شکاف میان کشورهای عربی از اهداف عمده‌ی رژیم جمهوری اسلامی ایران به ویژه ترویج شایعات مبنی بر وجود اختلاف میان مملکت عربی سعودیه و مصر، است. کما اینکه، برای نزدیک کردن مصر به ایران تلاشهای فراوانی از سوی رسانه‌های رژیم جمهوری اسلامی و متحدان منطقه‌ای آن شده که همه آنها شکست خورده‌اند. بنایراین، خطابه‌ی اخیر عبدالملک حوثی، در همین راستا بوده و برای پیشبرد اهداف خصمانه‌ی جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

مرکز مطالعات و تحقیقات المزماه

27 مارس 2017