پایان دادن به نفوذ ایران در منطقه؛ خروج بیش از 2500 تن از عناصر حزب‌الله از سوریه

در پی فشارهای اقتصادی و سیاسی بین‌المللی که از چندی پیش علیه حزب‌الله لبنان اعمال می‌شود و علاوه بر آن موج خشم علیه حزب‌الله و همه احزاب و رهبران سیاسی لبنان در پی انفجار بیروت که منجر به کشته شدن 190 تن و مجروح شدن نزدیک به 6000 نفر شده و خسارت‌های بزرگی را بر جای گذاشته، اطلاعات به دست آمده توسط «العربیه‌.نت» به نقل از منابع متعدد و از جمله در منطقه البقاع نزدیک به مرزهای لبنان و سوریه حاکی از آن است که حزب الله لبنان از چند هفته قبل طرح خروج تدریجی عناصر شبه‌نظامی‌اش از سوریه را آغاز کرده است.

به گفته این منابع خروج 2500 تن از جنگجویان، کارشناسان و فرماندهان نظامی حزب‌الله از سوریه مشخصا از جبهه جنوبی و شرقی جنوبی انجام می‌شود.

این منابع گفته‌اند که « تعداد زیادی از جنگجویان حزب‌الله طی هفته‌های اخیر به لبنان بازگشته و از جمله در مناطق جنوبی هم‌مرز با سرزمین‌های اشغالی و به ویژه پس از تنش‌زایی‌های اخیر میان حزب‌الله و اسرائیل در جبهه جنوبی به مراکز نظامی در لبنان پیوسته‌اند».

به گفته منابع یاد شده پیش از این طی مدت تقریبا هر 20 روز تعدادی از عناصر حزب‌الله از سوریه به لبنان بازگشته و با تعداد دیگری از عناصر تازه‌نفس جایگزین می‌شدند اما این روند از چند هفته پیش متوقف شده و از آن پس عناصر حزب‌الله خارج شده از سوریه دیگر جایگزین نشده‌اند.

این منابع افزودند علی‌رغم این کماکان نزدیک به 2500 تن از عناصر حزب‌الله در مواضع اصلی‌‌شان در سوریه و از جمله در نزدیکی شهر حمص مستقر هستند و چنانچه تحولی صورت نگیرد تا پایان سال جاری به لبنان بازخواهند گشت.

به گفته منابع لبنانی در پی نفوذ عناصر تروریستی از مرز سوریه با لبنان در سال‌های اخیر اکنون ارتش این کشور با ایجاد پست‌های دیدبانی و مراکز ثابت وابسته به هنگ مرزی محافظت از مرزها را بر عهده گرفته است.

این منابع همچنین راههای بازگشت عناصر حزب‌الله از سوریه به لبنان را از مسیر جنتا – یحفونا- النبی شیت در رشته‌کوههای شرقی در مرز با سوریه و مسیر القصیر در حومه حمص غربی در منطقه هم‌مرز با لبنان و مسیر سوم از طریق القلمون امتداد یافته از غرب سوریه به سلسله کوههای مرزی شرقی لبنان که از طرف سوریه شهرها و روستاهای مشهوری از قبیل الزبدانی در آن واقع هستند، بر شمردند.

در همین راستا حزب‌الله در بیش از یکماه گذرگاه جدیدی را با سوریه در منطقه البقاع در شرق لبنان گشوده است. این مسیر همچنین برای عبور غیرنظامیان به سوریه تدارک دیده شده و به منطقه الزبدانی در حومه غربی دمشق می‌رسد.
تحولات منطقه و پایان دادن به نفوذ ایران

منابع لبنانی همچنین تاکید کردند که «منطقه در آستانه تحولات بزرگی است که حزب‌الله به عنوان یکی از بازوهای نظامی ایران از آن مستثنی نیست و آنچه از بیش از دو سال گذشته در سوریه در حال روی دادن است و همچنین حملات اسرائیل به مواضع نظامی وابسته به ایران و حزب‌الله را نمی‌توان دور از این تحولات که «پایان‌ دادن به نفوذ ایران در منطقه» عنوان گرفته، تصور کرد.