نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر، پس از هشت سال و نیم از زندان آزاد شد

نرگس محمدی:

نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر بامداد پنجشنبه، ۱۷ مهر، از زندان زنجان آزاد شد.

اسماعیل صادقی نیارکی، رییس کل دادگستری استان زنجان، گفت که حکم نرگس محمدی با استفاده از قانون کاهش مجازات حبس که اخیرا تصویب شده، تقلیل یافت.

به گفته صادقی نیارکی، نرگس محمدی به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود که با‌ استفاده از قانون کاهش مجازات حبس و موافقت دادگاه، میزان حبس او به هشت و نیم سال کاهش پیدا کرد و با پایان محکومیت هشت سال و نیم حبس، از زندان آزاد شد.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی که خارج از ایران زندگی می‌کند هم تایید کرد که او ساعت سه بامداد از زندان آزاد شده است.

محمدی در زندان به کرونا مبتلا شده بود، اما تلویزیون ایران فیلمی را از او پخش کرد که وضعیت جسمی‌اش را مناسب نشان می‌داد. او پس از آن در نامه‌ای از زندان نوشت که «با سرم و آمپول سر پایم کردند تا فیلم بگیرند».

محمدی در نامه‌اش همچنین تاکید کرده بود: « من بعد از کشتارهای دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ یک جای دیگر ایستاده‌ام. اصلاح‌طلبی عهد ما نبود، راهکار ما بود برای عهد دیگری. من به آن عهد وفادارم. و هیچ سر آشتی ندارم.»

نرگس محمدی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به ۱۶ سال زندان محکوم شده بود که ۱۰ سال آن قابل اجرا بود.

او در دی ماه سال ۹۸ و پس از تحصنش به همراه چند زندانی زن در اعتراض به کشتار شهروندان طی اعتراض‌های آبان ماه، با «فریب و ضرب و شتم از سوی رییس زندان اوین» و با وجود خون‌ریزی به زندان زنجان منتقل شد.

این فعال حقوق بشر در پنج سال گذشته تنها سه روز به مرخصی اعزام شد. علی و کیانا، فرزندان نرگس محمدی و تقی رحمانی، نزد پدرشان در فرانسه زندگی می‌کنند و او در دوره زندان بارها به مدت چند ماه از تماس تلفنی با فرزندانش محروم بوده است.

نرگس محمدی در خرداد ماه سال ۸۹ نیز بازداشت و پس از یک ماه آزاد شده بود.

او در آن پرونده به شش سال زندان محکوم شد و سال ۹۱ بار دیگر بازداشت شد. این فعال حقوق بشر که در زندان به «آمبولی ریه» و «فلج عضلانی» مبتلا شد پس از چند ماه به دلیل وضعیت جسمی نامناسبش آزاد و بار دیگر در سال ۹۳ بازداشت شد.