تیلرسون : مردم سوریه درباره کناره گیری اسد از قدرت تصمیم می‌گیرند

رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا که روز پنج‌شنبه ۳۰ مارس، به ترکیه سفر کرد، در یک نشست خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو، همتای ترک خود در آنکارا گفت که تصمیم‌گیری درباره خروج بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت، برای بلند مدت، توسط مردم این کشور اتخاذ خواهد شد.

این اظهارات وزیر امورخارجه آمریکا درحالی است که مذاکرات دیپلماتیک درباره بحران سوریه از سال ۲۰۱۶ زیر نظر سازمان ملل متحد از سر گرفته شده، اما به دلیل عدم توافق طرفین درباره موضوع کلیدی خروج بشار اسد از قدرت هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

دولت دونالد ترامپ تاکنون نشانه ملموسی مبنی بر چگونگی دخالت آمریکا در تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل سیاسی از خود بروز نداده است.

اپوزیسیون سوریه خواستار خروج کامل اسد از قدرت است، اما روسیه و ایران، دو متحد اصلی رژیم اسد با این خواست اپوزیسیون مخالفت می‌کنند.
دیدار وزیر امورخارجه آمریکا با اردوغان، در اوج تنش‌های ترکیه با کشورهای غربی

ترکیه نیز که در شمال سوریه علیه نیروهای کرد و همچنین گروه دولت اسلامی (داعش) در جنگ است، روز چهارشنبه ۲۹ مارس، بدون ارائه جزئیاتی اعلام کرد که به عملیات نظامی خود در شمال سوریه پایان داده است.

شورای امنیت ملی ترکیه که از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور اداره می‌شود، با انتشار بیانیه‌ای نوشت: “عملیات سپر فرات که با هدف دفاع از مرزهای کشورمان در برابر تهدیدهای گروه تروریستی داعش انجام می‌شد، با موفقیت به پایان رسید.”

بینالی یلدریم، نخست وزیر ترکیه نیز پایان عملیات “سپر فرات” را تأیید کرده، اما دیگر اقدامات نظامی ترکیه در سوریه را رد نکرد.

وی گفت که اگر از این پس تهدیدات داعش علیه ترکیه ادامه داشته باشد، این کشور عملیات دیگری را به راه خواهد انداخت.

در عملیات “سپر فرات” شورشیان سوریه مورد حمایت ترکیه توانستند برخی از شهرهای سوریه را از کنترل داعش خارج سازند.