نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: سیاست ما در قبال رژیم تهران تغییر نخواهد کرد


با اعلام پیروزی جو بایدن نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب او به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا، پرسش‌های زیادی در باره رویکرد جدید واشینگتن در قبال بسیاری از مسائل بین المللی و پرونده‌های پیچیده خارجی که ایالات متحده آمریکا با آنها روبروست از قبیل نحوه تعامل با فعالیت بی ثبات کننده تهران در منطقه، روابط با اروپا، ناتو، اختلافات با روسیه و چین مطرح شده است و به دلیل اختلاف رویکردهای سیاسی جو بایدن با دونالد ترامپ برای بسیاری پاسخ به این پرسش‌ها ضروری و مهم به نظر می‌رسد. برای پاسخ به این پرسش‌ها روزنامه فرامنطقه شرق الاوسط روز پنجشنبه 12 نوامبر در مصاحبه‌ای با الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برخی از این پرسش‌ها را با او مطرح و پاسخ چنین پرسش‌هایی را از وی جویا شد. آبرامز در این مصاحبه با اشاره به عملکرد دولت کنونی ایالات متحده در قبال تهران و اتخاذ سیاست فشار حداکثری به تهران، گفت: «با تغییر رئیس جمهوری در ایالات متحده سیاست کلی واشینگتن برای حفظ منافع خود تغییر نمی‌کند».

آبرامز تأکید کرد که تا زمانی که رژیم ایران رفتار خود را تغییر ندهد تحریم‌ها علیه تهران به قوت خود باقی خواهند ماند

او گفت:«تحریم‌های ایران تنها به مسئله فعالیت هسته‌ای محدود نمی‌شود مسئله حقوق بشر و حمایت تهران از تروریسم باعث بخشی از این تحریم‌ها شده است»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت:«پس از ژانویه 2021، چه دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری در مقام خود باقی بماند و چه جو بایدن جای او را بگیرد، مسئله حفظ منافع آمریکا و حمایت از متحدانش تغییر نخواهد کرد، اما روش‌های حفظ این منافع ممکن است از فردی با فرد دیگر متفاوت باشد».

آبرامز روز چهارشنبه با شاهزاده خالد بن سلمان بن عبدالعزیز معاون وزیر دفاع سعودی در ریاض دیدار کرد و در مورد همکاری‌های مشترک برای تقویت ثبات در منطقه گفت‌وگو کردند.

آبرامز در دیدار با شاهزاده خالد بن سلمان بر اهمیت روابط سعودی و عراق تاکید کرد و گفت:«عراق به دنبال مدیریت امور داخلی و دخالت‌های ایران و تأثیر این دخالت‌ها که تهدیدی برای بغداد به شمار می‌رود».