عقب‌نشینی ارمنستان از مناطقی در قره‌باغ؛ ساکنان قبل از خروج ‘خانه‌هایشان را آتش زدند’

بسیاری از ساکنان ارمنی مناطقی که قرار است به جمهوری آذریایجان تحویل داده شود، خانه‌هایشان را قبل از خروج آتش زدند

ارمنستان امروز از سرزمین‌های بیشتری در منطقه قره‌باغ عقب‌نشینی می‌کند تا کنترل این مناطق را به جمهوری آذربایجان واگذار کند.

تحویل این مناطق بر اساس توافق صلحی صورت می‌گیرد که دو کشور برای پایان دادن به جنگ شش هفته‌ای بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ امضا کردند.

بنا بر این توافق ارمنستان به صورت گام به گام از بخش‌هایی از سرزمین‌های جمهوری آذربایجان که حدود ۳۰ سال پیش اشغال کرده خارج می‌شود.

حدود دوهزار نیروی صلحبان روسیه با استقرار در این مناطق بر اجرای توافق صلح و روند عقب‌نشینی نظارت می‌کنند.

در این مرحله از توافق، اقلیت ارمنی از جمله از منطقه کلبجر (کارواجار) خارج می‌‎شوند. بسیاری از ساکنان ارمنی این منطقه قبل از خروج خانه‌های خود را آتش زده‌اند تا به دست نیروهای جمهوری آذربایجان نیفتد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ساکنان این مناطق لوازم خانه‌هایشان را بار خودروهایشان کرده‌اند و در حال ترک منطقه هستند. بعضی از آنها گفته‌اند که برای جلوگیری از بی‌حرمتی به مردگان، قبل از رفتن آنها را نبش قبر کرده‌اند.

بنا بر این گزارش ستون‌های دود بر فراز خانه‌ها در روستای چارکتار دیده می‌شود که صاحبان آن قبل از خروج آن را آتش زده‌اند.

در کلبجر بسیاری از ساکنان قبل از خروج از منطقه برای آخرین بار در صومعه دادی‌وانک جمع شدند.

کلبجر قبل از جنگ دهه ۱۹۹۰ میلادی که در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رخ داد، تقریبا به طور کامل در سکونت اقلیت آذری بود که بعدا از سوی ارمنی‌ها اخراج شدند.

””خنثی کردن توطئه قتل نخست وزیر ارمنستان ””
و

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان توافق با جمهوری آذربایجان را “بسیار دردناک” توصیف کرده بود

توافق صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان حدود یک هفته پیش با میانجیگری روسیه و بعد از کشته شدن بیش از ۲۳۰۰ نیروی نظامی ارمنستان در این درگیری‌ها امضا شد. آذربایجان آمار تلفات نظامی خود را اعلام نکرده است.

این توافق که نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان آن را “بسیار دردناک” توصیف کرد در ارمنستان موجی از اعتراض‌ها را به دنبال داشت. معترضان و احزاب مخالف دولت در تظاهرات گسترده خواهان استعفای آقای پاشینیان شدند.

روز شنبه ۱۴ نوامبر آرتور وانتسیان، رئیس سابق سرویس امنیت ملی ارمنستان، به ظن توطئه برای قتل نخست وزیر و در دست گرفتن قدرت از طریق کودتا بازداشت شد.

واهرام باغداساریان، رهبر پیشین حزب جمهوری ارمنستان هم از جمله کسانی بود که در این عملیات دستگیر شدند.

سرویس امنیت ملی ارمنستان روز شنبه اعلام کرد که “مظنونان قصد داشتند به صورت غیرقانونی و با کشتن نخست وزیر قدرت را در دست بگیرند و درباره نامزدهای احتمالی جانشینی او هم در میان خود بحث کرده بودند.”