“مدرنا” اعلام کرد که واکسن این شرکت اثربخشی ۹۴.۵ درصدی در برابر کرونا دارد

شرکت امریکایی بیوتکنولوژی “مدرنا” روز دوشنبه اعلام کرد که نتایج کارآزمایی اولیه واکسن کرونا ساخت این شرکت بسیار امیدوارکننده‌ بوده است.

شرکت امریکایی بیوتکنولوژی “مدرنا” روز دوشنبه اعلام کرد که نتایج کارآزمایی اولیه واکسن کرونا ساخت این شرکت بسیار امیدوارکننده‌ بوده است. بر پایه نتایج آزمایش بالینی بزرگ شرکت مدرنا، این واکسن تا سطح ۹۴,۵ درصد در پیشگیری و مقابله با کرونا موثر بوده است. با اعلام این خبر از سوی شرکت مدرنا، بورس های اروپایی امروز با جهش چشم گیری روبرو شدند.
تبلیغ بازرگانی

پس از اعلام خبر واکسن گروه دارویی بزرگ آمریکایی فایزر و شریک آلمانی آن “بیونتک” و مرکز روسی “تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا”، امروز، دوشنبه نوبت به شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی مدرنا رسیده است تا نتایج موقت آزمایش های بالینی واکسن این شرکت را اعلام کند. در حالی که واکسن فایزر مصونیت ۹۰ درصدی و واکسن رقیب روسی مصونیت ۹۲ درصدی در برابر کرونا ایجاد می کنند، مدرنا امروز مدعی شد که واکسن این شرکت اثر بخشی ۹۴,۵ درصدی در برابر کووید-۱۹ دارد.

این نتیجه طی آزمایش های فاز ۳، آخرین مرحله از آزمایش های بالینی قبل از بازاریابی بدست آمده است. این مطالعه ، با هدف سنجش میزان کارایی و ایمنی واکسن، بر روی بیش از ۳۰ هزار دواطلب شرکت کننده در آزمایش در ایالات متحده انجام شده است. ۴۲ درصد آنها بر روی جمعیت در معرض خطر بالا (افراد بالای ۶۵ سال یا کسانی که دارای دیگرعوامل خطر مبتلا به کرونا هستند) انجام شده است. نیمی از ۳۰ هزار دواطلب دو دوز واکسن دریافت کردند (دوز دوم ۲۸ روز بعد از اولین دوز تزریق شده است.)

با اعلام این خبر بازارهای سهام اروپا امروز با جهش چشم گیری همراه شد. به نوشته شبکه تلویزیونی “سی ان بی اس” آمریکا سهام های اروپایی روز دوشنبه افزایش یافت زیرا امیدهای ایجاد واکسن برای مقابله با ویروس کرونا با خبرهای مثبت امروز مدرنا تقویت شد.

شاخص «یورو استوکس ۶۰۰» پان اروپایی تا اواسط بعد از ظهر روز دوشنبه ۱.۵ در صد صعود کرد. سهام شرکت های نفت و گاز ۴.۲ درصد جهش کردند و در همین حال همه بخشها و بازارهای سهام عمده اروپایی در قلمرو مثبت باقی مانده اند.

در واکسن مدرنا از تکنولوژی مشابهی که در ساخت واکسن فایزر بکار رفته، استفاده شده است. البته مدرنا اعلام می کند که کارآیی واکسن این شرکت بیشتر است.

شرکت بزرگ داروسازی آمریکایی “فایزر” و شرکت آلمانی “بیونتک” که مشترکا برای تولید واکسن علیه کووید-۱۹ کار می کنند، هفته گذشته اولین نتایج نهایی از واکسن خود را اعلام کردند. طبق داده‌های این دو شرکت این واکسن که اصطلاحاً واکسن ژنتیکی برای کنترل ویروس است می تواند تا ۹۰ درصد در مقابل ویروس کرونا مصونیت ایجاد کند. در تولید واکسن “فایزر” از فناوری موسوم به “ام آر ان اِی” استفاده شده که شامل تزریق بخشی از مختصات ژنتیک ویروس در بدن انسان است که شاخک‌های پروتئینی ویروس کرونا را تکثیر کرده است و در نتیجه نظام ایمنی بدن را تحریک می‌کند. اما این گونه واکسن بسیار بی‌ثبات است و باید در دمای منفی زیر ۷۰ درجه سانتیگراد نگاه‌داشته شود. این امر نگهداری و نقل و انتقال آنرا دشوار و پرهزینه می‌کند.