خانه / اخبار مهم روز / حمله سایبری به آژانس دارویی اروپا؛ هکرها به اطلاعات واکسن‌های «فایزر» و «بیون‌تک» دسترسی پیدا کردند

حمله سایبری به آژانس دارویی اروپا؛ هکرها به اطلاعات واکسن‌های «فایزر» و «بیون‌تک» دسترسی پیدا کردند

شرکت داروسازی فایزر می‌گوید: اسناد مرتبط با درخواست مجوز واکسن مقابله با ویروس کرونا که در اختیار «آژانس دارویی اروپا» قرار داده شده بود، مورد حمله هکرهای اینترنتی قرار گرفته و به سرقت رفته است.

شرکت داروسازی فایزر و آژانس دارویی اروپا اعلام کردند: هکرهای اینترنتی در جریان حمله به آژانس دارویی اروپا به اسناد و مدارک بسیار حساس مرتبط با واکسن مقابله با کووید ۱۹ دسترسی پیدا کرده‌اند.

آژانس دارویی اروپا، در حال بررسی اسناد و شواهد مرتبط با چند واکسن‌ کووید ۱۹ است که از سوی شرکت‌های مختلف داروسازی معرفی شده و در انتظار کسب مجوز هستند.

شرکت داروسازی آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیون‌تک که در انتظار کسب مجوز از سوی این نهاد ارشد دارویی اتحادیه اروپا هستند به سرقت رفتن اسناد مربوط به واکسن کووید ۱۹ در جریان این حمله هکری به آژانس دارویی اروپا را مورد تایید قرار دادند.

گروه داروسازی فایزر در بیانیه‌ای مدعی شد: لازم به ذکر است که هیچ یک از سیستم‌های کامپیوتری دو شرکت داروسازی فایزر و بیون‌تک هدف حمله قرار نگرفته است و این دو شرکت داروسازی از احتمال به سرقت رفتن اطلاعات شخصی، مطلع نیست

آژانس دارویی اروپا هم که حمله اینترنتی را مورد تایید قرار داده است،‌ به دو شرکت داروسازی فایزر و بیون‌تک اطمینان داده است که این حمله سایبری هیچگونه تاثیری بر مدت زمانی بررسی واکسن معرفی شده از سوی این شرکت‌ها نخواهد داشت.

این نهاد ارشد دارویی اروپا یادآوری کرد: هنوز مشخص نیست که هکرها به اطلاعات شخصی افراد شرکت کننده در روند تحقیقات مربوط به تولید واکسن دسترسی پیدا کرده باشند. این اطلاعات شامل اسامی داوطلبان و شرکت‌کنندگان در تحقیقات می‌باشد.

اما شرکت داروسازی فایزر در بیانیه خود تاکید کرده است که این شرکت در انتظار انتشار اطلاعات بیشتر از سوی آژانس دارویی اروپا، درباره این حمله هکری است و اقدامات مناسب بر اساس قوانین اروپا در قبال این اقدام را برای خود محفوظ می‌داند.

شرکت داروسازی آمریکایی فایزر در عین حال تصریح کرده است که به همکاری خود در رابطه با ارائه‌ی اطلاعات بیشتر درباره تمامی جوانب پیشرفت در فرایند تولید واکسن، با توجه به اهمیت سلامت عمومی، ادامه خواهد داد.

آژانس دارویی اروپا، بالاترین مرجع دارویی در اتحادیه اروپا است و مسئولیت بررسی و اعطا مجوز به واکسن کووید ۱۹ برای استفاده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برعهده دارد.

این نهاد ارشد دارویی در اتحادیه اروپا تا روز ۲۹ دسامبر برای اعلام نظر درباره واکسن‌های کووید ۱۹ ساخت شرکت‌های فایزر و بیون‌تک مهلت دارد.

تاکنون چند کشور در جهان، از جمله کشورهای بریتانیا، بحرین و کانادا مجوز استفاده از واکسن‌های ساخت فایزر و بیون‌تک را صادر نمودند.

واکسن‌های کووید ۱۹، ساخت شرکت‌های فایزر و بیون‌تک از سوی هیات مشاوران دولت ایالات متحده آمریکا نیز مورد تایید قرار گرفت.

از زمان اعلام دستیابی به واکسن کووید ۱۹، بارها گزارش‌هایی مربوط به حملات سایبری به برخی از مراکز درمانی و دارویی منتشر شده است.