خانه / اخبار مهم روز / «یک سوم کوه بی‌بی شهربانو را به خاطر معادن دست‌کاری کرده‌اند»

«یک سوم کوه بی‌بی شهربانو را به خاطر معادن دست‌کاری کرده‌اند»

آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت که یک سوم کوه بی‌بی شهربانو به خاطر برداشت معدن دستکاری شده است.

کارخانه سیمان تهران در مجاورت کوه بی‌بی شهربانو یک تهدید به شمار می‌رود. انفجار و برداشت‌های بی‌انتها کوه را تخریب کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران یکشنبه ۲۳ آذر در جلسه علنی این شورا از تغییر کاربری زمین و برداشت معادن در مناطق کوهستانی شمال تهران انتقاد کرد و گفت:

«مسئله تخریب کوهستان‌های مجاور تهران که به شکل کوه‌خواری‌هایی به اسم گردشگری و توسعه اما به کام رانت‌خواران انجام شده، به گونه‌ای است که ما برای تأمین آب شرب شهروندان، حفظ میراث طبیعی، تاریخی و هویتی و همچنین صیانت و ماندگاری از فضاهای سبز شهری و تنوع زیستی چاره‌ای جز جراحی‌های بزرگ نداریم تا بتوانیم ضمن کنترل وضعیت، به تثبیت حداقل‌های موجود بپردازیم.»

به گفته او تنها طی ۵۰ سال گذشته بیش از ۱۲۶ هکتار از اراضی بالای ۱۸۰۰ متر در محدوده توچال به بافت شهری تغییر یافته‌اند.

حسینی میلانی همچنین گفت: «در کوه بی‌بی شهربانو تصاویر ماهواره‌ای حاکی از تخریب و دستکاری یک سوم کوهستان به خاطر برداشت معادن است و معلوم نیست تا افق ۳۰ سال آینده چه چیزی از این کوه ارزشمند باقی خواهد ماند.»

بی‌بی شهربانو در جنوب شرقی تهران واقع شده است. استقرار کارخانه سیمان تهران در مجاورت این کوه یکی از تهدیدهای این منبع طبیعی به شمار می‌رود.