پدر مریم ملک در تجمع خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی: حاجی‌زاده و ظریف جنایتکارند

در جریان حضور اعتراضی روز دوشنبه خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در دادسرای نظامی، پدر مریم ملک طی سخنانی در حضور مقام‌های این دادسرا با تاکید بر اینکه امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی «جنایتکارند»، خواهان برکناری و محاکمه همه عاملان شلیک به پرواز۷۵۲ و کشتن ۱۷۶ سرنشین آن شد.

پرواز پی‌اس‌۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی تهران، هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن بر اثر اصابت این موشک‌ها کشته شدند.

در آستانه سالگرد هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی و کشتن ۱۷۶ سرنشین آن با موشک‌های سپاه پاسداران و در حالی که به گفته جواد سلیمانی، همسر الناز نبیی، تماس و فشار نیروهای سپاه پاسداران بر خانواده کشته‌شدگان این پرواز افزایش یافته است، روز دوشنبه ۲۴ آذر ماه جمعی از خانواده‌های کشته‌شدگان در حضوری اعتراضی در دادسرای نظامی تجمع کردند.

در جریان این تجمع، پدر مریم ملک به شدت از منع حضور خانواده‌های کشته شدگان هواپیمای اوکراینی در روند تحقیقات اعتراض کرد و گفت: چرا قائل نیستید که «ما به عنوان اولیا دم، به عنوان جگرسوخته‌ها به عنوان کسانی که عملا مرده‌های متحرک هستیم، در تحقیق و روشن شدن حقایق مشارکت کنیم.»

او از امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران به عنوان «جنایتکاری» نام برد که مانع از روشن شدن ابعاد حمله موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی است.

پدر مریم ملک گفت: «یک مشت آدم جنایتکار چطوری ممکن است در تحقیقات شرکت داشته باشند، چاقو چه جوری می‌تواند دسته خودش را ببرد. فرمانده هوافضا که خودش تا مفرق دستش به خون فرزندان ما آلوده است آیا اجازه می‌دهد تحقیق به درستی انجام شود.»

او همچنین از مقام‌های دادسرای نظامی پرسید که «چرا در این مدت، آقایی [امیرعلی حاجی‌زاده] که فرمانده هوافضاست و مسئولیت مستقیم نظامی دارد از کار برکنار نشده است».

پدر مریم ملک، فارغ التحصیل دانشگاه شریف و دانشجوی در کانادا، که همراه با ۱۷۵سرنشین دیگر هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران کشته شد، در بخش دیگری از سخنان خود که در جریان حضور اعتراضی خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در دادسرای نظامی بیان کرد خواهان برکناری حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران شد و افزود: «درخواست دادستانی نظامی برای برکناری تمام عواملی که بوده است. از رییس سازمان هواپیمایی کشوری، فرمانده هوافضا، از فرمانده سپاه پاسداران و از تمام کسان و مخصوصا از جنایتکاری که به عنوان وزیر امور خارجه [محمدجواد ظریف] است.»

او در بخشی از سخنانش تاکید کرد که «من سینه‌ام را باز می‌کنم و می‌خواهم دستور دهید همین جا مرا بازداشت کنند، همین جا من را اعدام کنند. من بعد از بچه‌ام زندگی نمی‌خواهم، هیچی نمی‌خواهم. ما از جان گذشته‌ایم، هیچ‌کدام از ما زندگی نمی‌خواهیم.»

پدر مریم ملک سخنان مقام‌های جمهوری اسلامی درباره تحقیق و رسیدگی قضایی به هدف قراردادن پرواز۷۵۲ و کشتن ۱۷۶ سرنشین آن را «نمایشنامه» خواند و گفت: « از نظر ما تمام اینها یک نمایشنامه است.»

او با اشاره به اینکه الان تقریبا یک سال از کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران گذشته است، گفت: «ما داریم فقط توی تاریکی زندگی می‌کنیم. دریغ از کمترین راستگویی. آن مادر عزیزی که دارد فریاد می‌زند از داغ دلش فریاد می‌زند، اما [مگر] کسی شنونده است».

در بخش دیگری از حضور اعتراضی خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی در دادسرای نظامی، پدر مریم ملک از «غارت اموال کشته‌شدگان» سخن گفت و از مقام‌های سازمان قضایی نیروهای مسلح پرسید: « آقای قاضی شما بفرمایید که برای غارت وسایل بچه‌های ما چه کار کردید.»

او با بیان اینکه آن فرمانده بیشعور و بی‌لیاقتی که در منطقه نظامی شهریار هست فاصله پاسگاه نیروی انتظامی با محل جنایت با صحرای کربلای ما کمتر از پنج دقیقه است چطوری اجازه دادند وسایل بچه‌های ما را غارت کنند»، خطاب به مقام‌های دادسرای نظامی گفت: «شما چه کار کردید» در حالی که «من خودم به آنجا مراجعه کردم و در اولین مراجعه‌ام اطلاعات چند نفر دزد را در آنجا پیدا کردم، نیروی انتظامی شما، نیروهای امنیتی شما قادر نیستند اینها را دستگیر کنند؟»

پدر مریم ملک همچنین خواهان روشن شدن دلایل «غارت وسایل» کشته شدگان هواپیمای اوکراینی و دلیل «خرد کردن موبایل‌هایشان» شد و گفت: «وسایل بچه‌های ما که تحت تصرف نیروی انتظامی و کلانتری بوده کجاست؟ چرا موبایل‌هایشان را خرد کردند، یادگاری بچه‌های ما کجاست.»