آمریکا: با افزایش گسترده تسلیحات ایرانی در عراق تهدیدها جدی و اوضاع خطرناک شده است

یک مقام نظامی آمریکایی چهارشنبه 30 دسامبر 2020 با اشاره به جدی بودن تهدیدها و خطرناک بودن اوضاع در عراق، تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا اخیرا افزایش گسترده تسلیحات ایرانی در عراق را رصد کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها این مقام نظامی آمریکایی افزود که گروههای شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت ایران با فرماندهانی از سپاه قدس ایران دیدار کرده‌اند که در این راستا سپاه قدس سلاح‌هایی را به شبه‌نظامیان عراقی وابسته به تهران تقدیم کرده است.

این مقام نظامی آمریکایی تاکید کرد که اوضاع در عراق خطرناک است و تهدیدها جدی است.

شایان ذکر است پس از حملات راکتی که هفته گذشته منطقه سبز بغداد پایتخت عراق را هدف قرار داده، سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد که ایالات متحده 30 دستگاه خودرو زرهی را به ارتش عراق واگذار کرده تا از آنها در عملیات برقراری امنیت در این منطقه حساس که بارها از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران هدف حملات راکت‌های کاتیوشا قرار گرفته، استفاده کند.

سفارت آمریکا در بغداد در شبکه فیسبوک اعلام کرد که ایالات متحده متعهد به کمک به ارتش عراق در محافظت از امنیت این کشور و پایتخت بغداد است و در راستای تحقق این هدف روز دوشنبه 30 دستگاه خودرو زرهی را برای کمک به تامین امنیت منطقه سبز در اختیار ارتش عراق قرار داده است.

این خودروهای زرهی در اختیار فرماندهی ویژه نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد قرار داده شده تا در نیروهای گشت ارتش عراق از آنها استفاده شود.

سفارت آمریکا در بغداد این کمک‌ها را تنها بخشی از طرح بزرگ دفتر همکارهای امنیتی وابسته به ارتش آمریکا و عراق عنوان کرد که به منظور کمک به فرماندهی نیروهای ویژه در تامین مرکز بغداد انجام می‌شود.

این کمک‌های نظامی آمریکا به ارتش عراق یک هفته پس از آن انجام می‌شود که عناصر گروه شبه‌نظامی عصائب اهل الحق مورد حمایت ایران دهها فروند راکت کاتیوشا را به پیرامون سفارت آمریکا در بغداد پرتاب کردند.

در پی این حمله راکتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده گروههای شبه‌نظامی ایرانی را به هدف قرار دادن منطقه سبز شدیدا حفاظت شده بغداد که شامل سفارت آمریکا، نمایندگی‌های خارجی و ساختمان‌های دولتی است، متهم کرد.

در همین راستا دولت عراق تاکید کرد که طرحی امنیتی را برای محافظت از پایتخت و نمایندگی‌های بین‌المللی به مورد اجرا می‌گذارد.

در ادامه این تحولات مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق چهارشنبه کنترل مرزهای عراق را اساس برقراری امنیت و ثبات در عراق توصیف کرد و از همه وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی خواست تا برای تحقق پیروزی بر تروریسم و بازگرداندن اعتبار به دولت با فرماندهی عملیات مشترک هماهنگی و همکاری کنند.