اتحادیه اروپا: باید مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد

پس از اعلام رسمی ایران در رابطه با آغاز فرایند غنی سازی 20 درصدی اورانیوم از امروز 4 ژانویه در سایت فردو، اتحادیه اروپا چنیناقدامی را نقض جدی توافق هسته‌ای اعلام کرد.

پیتر استانو، سخنگوی رسمی اتحادیه اروپا به خبرنگار العربیه گفت که باید از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری شود. ویخاطر نشان کرد تصمیم تهران در افزایش سطح غنی سازی اورانیوم پیامدهای وخیمی خواهد داشت و نقض جدی و خطرناک توافقهسته ای بشمار می‌رود.

او همچنین تاکید کرد ایران باید به تمامی تعهدات برجامی خود پایبند بماند و ادامه داد اتحادیه اروپا گزارش سازمان انرژی اتمی دررابطه با فعالیت های اخیر تهران را بررسی خواهد کرد. و ی همچنین اشاره کرد که اتحادیه اروپا امیدوار است جو بایدن رئیس جمهورمنتخب آمریکا، ایالات متحده را به توافق هسته ای بازگرداند.
آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت ایران را زیر نظر دارد

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که مدیر این نهاد بین المللی، کشورهای عضو را از تحولات اخیر رخ داده در ایران آگاه خواهد کرد.

سخنگوی آژانس طی یک ایمیل گفت: بازرسان ما فعالیت ها در تاسیسات فردو را زیر نظر دارند. بر اساس گزارش این بازرسان، قراراست امروز رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس گزارشی برای کشورهای عضو آژانس ارسال کند.
هشدار نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز نسبت به این اقدام ایران هشدار داد و هدف آن را تولید سلاح هسته ای دانست.

وی تاکید کرد که اسرائیل هرگز به ایران اجازه تولید سلاح هسته ای نخواهد داد. وی افزود: تصمیم اخیر ایران در افزایش سطح غنیسازی را تنها می توان به عنوان «ادامه تلاش برای توسعه برنامه نظامی هسته ای» تعبیر کرد.
اولین محصول اورانیوم غنی شده

پیشتر علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران اعلام کرده بود که بزودی و در طی چند ساعت آینده اولین محصول اورانیوم غنی شده، UF6 تولید خواهد شد. وی همچنین آغاز فرایند غنی سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد در تاسیسات اتمی فردو را اعلام کرد. این درصدخلوص بسیار بیشتر از سطح تعیین شده در توافق هسته ای است.

اقدام اخیر تهران جدیدترین و مهم‌ترین گام از سلسله اقدامات کاهش تعهدات هسته ای است که پس از خروج آمریکا از توافق هسته ایدر سال 2018 به عنوان اقدامات تلافی جویانه اتخاذ شده‌اند.

ربیعی به نقل از وبسایت تلویزیون رسمی ایران گفت که فرایند تولید اورانیوم با غنای 20 درصد در مجتمع غنی سازی شهید علی محمدی(فردو) که زیر زمین قرار دارد آغاز شده است.

وی افزود: در روزهای اخیر، حسن روحانی رئیس جمهور دستور آغاز غنی سازی را صادر کرد و ساعاتی پیش، طی اقداماتی ماننداطلاع به آژانس بین المللی انرژی اتمی، تزریق گاز به درون سانتریفیوژها را شروع کردیم. وی ادامه داد که طی چند ساعت آینده اولینمحصولات UF6 تولید خواهد شد.

به نوبه خود آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرده بود که ایران پیشتر آن آژانس را از افزایش درصد غنی سازی تا 20 درصد درمجتمع فردو باخبر کرده بود.

اقدامات اخیر در راستای لایحه ای بود که چند روز پیش در مجلس ایران به تصویب رسید. این لایحه دولت ایران را ملزم به تولید سالیانه120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد برای رفع نیاز صنایع داخلی می کرد.

تصمیم مجلس ایران پس از ترور محسن فخری زاده از دانشمندان هسته ای در عملیاتی که اسرائیل به آن متهم شد اتخاذ گردید.

با این که دولت ایران منتقد آن تصمیم مجلس بود اما تاکید کرد که به اجرای آن ملتزم خواهد بود.

قابل بادآوری است آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش نوامبر گذشته اعلام کرده بود که ایران در حال غنی سازی اورانیوم با خلوص4,5 درصد است که از سطح تعیین شده در توافق هسته ای (3,67 درصد) بیشتر می باشد.