حملات موشکی اسرائیل به مواضع شبه‌نظامیان ایرانی و حزب‌الله لبنان در سوریه

همزمان با حملات هوایی اسرائیل در شامگاه چهارشنبه 6 ژانویه 2021 به تجمعات شبه‌نظامیان ایرانی و حزب‌الله لبنان در منطقه الکسوه در جنوب دمشق, پایتخت سوریه، وقوع انفجارهای مهیبی این منطقه را لرزاند.

حملات هوایی اسرائیل به تجمعات شبه‌نظامیان ایران و حزب‌الله لبنان در منطقه الکسوه در جنوب دمشق تنها کمتر از 48 ساعت پس از سفر فرماندهانی از سپاه پاسداران ایران به این منطقه صورت گرفت.

تا لحظه تهیه گزارش اما هیچ گونه اطلاعاتی درباره میزان تلفات یا خسارت‌های احتمالی وارده در نتیجه این حملات هوایی اسرائیلی مخابره نشده است.

از سویی تلویزیون رسمی سوریه گزارش داد که اسرائیل شامگاه چهارشنبه اهدافی را در جنوب این کشور موشک‌باران کرده است.

این سومین بار طی 10 روز گذشته است که اسرائیل طی حملاتی هوایی اهدافی را در جنوب سوریه موشک‌باران می‌کند.

به گفته نظامیان جدا شده از ارتش رژیم سوریه موشک‌های اسرائیلی مقرهای سپاه پاسداران ایران در جنوب سوریه را هدف قرار داده است.

به گفته یک سخنگوی نظامی موشک‌های اسرائیلی با گذشتن از فراز بلندی‌های جولان تعدادی از مواضع در جنوب سوریه را هدف قرار داد. این منبع افزود که سامانه‌های پدافند هوایی موفق به سرنگونی چندین موشک شدند.

از سویی طی پوشش مستقیم تلویزیونی سوریه یک ساختمان چندین طبقه در جنوب این کشور در حالی که در اثر این حملات شعله‌های آتش در آن زبانه می‌کشید به نمایش گذاشته شد.

منابع آگاه از دستگا‌ههای اطلاعاتی و عناصر جدا شده از ارتش سوریه می گویند که آنها بر این باورند که مقرهای هدف قرار گرفته شده از سوی اسرائیل طی اندک ماههای گذشته در شرق، وسط و جنوب سوریه، محل حضور تعداد زیادی از گروههای مسلح وابسته به رژیم ایران بوده است.

این در حالی است که مقامات اسرائیلی در ماههای گذشته تاکید کرده بودند که اسرائیل بر میزان حملات خود در مبارزه با حضور ایران در سوریه خواهد افزود.

از طرفی دیدبان حقوق بشر سوریه گفت که بمباران‌های اسرائیل مقرهای «شبه‌نظامیان ایرانی و حزب‌الله لبنان» را هدف قرار داده و منجر به کشته و مجروح شدن شمار نامعلومی از این عناصر شده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه گفت که انفجارهایی در گردان رادار در غرب روستای الدور در حومه سویدا که محل حضور گروههای شبه‌نظامی ایرانی و حزب‌الله لبنان است در نتیجه حملات اسرائیل به وقوع پیوسته که به طور مستقیم با چندین ضربه این موضع را هدف قرار داده و منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از افراد شد.

دیدبان حقوق بشر سوریه افزود که حملات هوایی اسرائیل همچنین «تجمعات نظامی در پیرامون لشکر یکم در منطقه الکسوه در جنوب دمشق پایتخت، جایی که مواضع نظامی وابسته به گروههای شبه‌نظامی ایرانی و نیروهای وابسته به رژیم تهران قرار دارند را هدف قرار داده است».

دیدبان حقوق بشر سوریه به شنیده شدن صدای وقوع انفجارهای شدید ناشی از هدف قرار گرفتن پدافند‌های زمینی وابسته به رژیم سوریه که در جبل المانع و لشکر 91 متمرکز هستند، اشاره کرد و گفت که انفجارهای مشابهی در نتیجه واکنش به برخی موشک‌های اسرائیلی در حومه غربی السویدا به وقوع پیوسته است اما تا لحظه تهیه گزارش اطلاعاتی درباره میزان خسارت‌های احتمالی وارده منتشر نشد.

در این راستا خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که سامانه‌های دفاع هوایی سوریه به حمله اسرائیل در آسمان منطقه جنوبی واکنش نشان داده‌اند.

این خبرگزاری همچنین به شنیده شدن صدای وقوع انفجارهایی در آسمان منطقه جنوبی سوریه در پی حملات اسرائیل اشاره کرد.