آمریکا خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی «واضح و عمیق» درباره منشأ کرونا شد

همزمان با ادامه تحقیقات تیم کارشناسان اعزامی سازمان ملل متحد که هفته گذشته وارد شهر ووهان چین شدند، ایالات متحده آمریکا چهارشنبه 27 ژانویه2021 خواستار انجام تحقیقات «واضح و عمیق» درباره منشأ ویروس جدید کرونا شد که تا کنون 100 میلیون نفر را مبتلا و جان بیش از 2 میلیون تن را در جهان گرفته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها جن ساکی سخنگوی کاخ سفید چهارشنبه ضمن دعوت به تشخیص چگونگی ظهور پاندمی کرونا در چین، اعلام کرد تحقیقاتی که تیم کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در چین درباره منشأ کووید- 19 انجام می‌دهند باید «واضح و عمیق» باشد.

سخنگوی کاخ سفید در آستانه آغاز تحقیقات میدانی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، گفت ضروری است که به اصل امور که همانا تشخیص چگونگی ظهور پاندمی در چین است، پرداخته شود.

او همچنین تاکید کرد که واشنگتن از انجام «تحقیقات بین المللی واضح و عمیق» حمایت می‌کند.

شایان ذکر است سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر اعلام کرده بود هنوز زود است که بتوان درباره فعالیت‌های تیم اعزامی آن به ووهان و این‌که پاندمی کووید – 19 عملا از چین یا جای دیگری آغاز شده باشد به نتیجه‌گیری‌هایی دست یافت.

در همین حال مایکل رایان مدیر برنامه اورژانس در سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در این‌باره «همه فرضیه‌ها روی میز مطرح است».

چه در داخل چین یا خارج از آن مشخصا هنوز زود است که بتوان به طور دقیق نتیجه گرفت که مکان ظهور این ویروس کجاست.

رایان افزود که « ملاحظات علمی مختلفی در مناطق مختلف جهان وجود دارد و همه آنها تا اندازه زیادی دارای اهمیت است زیرا که تصویر کلی را تشکیل می‌دهد.

شایان ذکر است که یک سال پس از ظهور پاندمی کرونا تیمی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت 14 ژانویه جاری به چین رفت تا تحقیقات خود را درباره منشأ ویروس جدید کرونا آغاز کند.

در همین راستا سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه اعلام کرد که نوع جهش یافته بریتانیایی ویروس کرونا تاکنون به 70 کشور و نوع آفریقای جنوبی جهش یافته کرونا نیز به 31 کشور رسیده است.

بنا به گزارش آماری فرانس پرس برای اولین بار از زمان آغاز پاندمی کرونا روز سه شنبه 18,109 تن در جهان بر اثر ابتلا ویروس کرونا فوت شدند.

آمار و ارقام منتشر شده درباره میزان تلفات بر اثر ابتلا به کرونا از اوایل ژانویه به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و از 22 ژانویه به میانگین 14 هزار فوتی در روز رسیده است. در حالی که این میانگین تا پایان نوامبر گذشته به 10 هزار فوتی رسیده بود. شمار فوتی‌ها در جهان نیز به 2 میلیون و 160 هزار نفر افزایش یافته است.