خانه / اخبار مهم روز / مقار ارشد آمریکایی به Politico: تحریم‌ها سنگین علیه ایران باقی می‌ماند

مقار ارشد آمریکایی به Politico: تحریم‌ها سنگین علیه ایران باقی می‌ماند

تحریم‌های ایالات متحده علیه ، ایران

با روشن شدن‌تر مواضع و ویژگی رویکردهای اولیه دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در قبال پرونده هسته‎ای ایران و تأکید وزیر خارجه‌اش مبنی بر اینکه این پرونده از اولویت‌های دولت جدید این کشور است، تعدادی از مقام‌های ارشد فعلی و مقامات پیشین وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌هایی اذغان کردند که موضوع توافق هسته‌ای آمریکا با ایران به مراحل بسیار پیچیده‌ای رسیده است به طوری که تحریم‌هایی که پیش از این توسط دولت دونالد ترامپ علیه ایران اعمال شده بود، کار بازگشت به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها را پیچیده‌تر کرده است.
بازگشت به توافق‌هسته‌ای به زمان بسیار طولانی نیاز دارد

یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا روز شنبه 30 ژانویه به روزنامه آمریکایی تأکید کرد که بازگشت به توافق هسته‌ای به مدت زمان بسیار طولانی نیاز دارد.
این مقام ارشد آمریکایی تاکید کرد، پیش از صحیت کردن درباره توافق جدید هسته‌ای با ایران، ایالات متحده باید مجموعه‌ای از اقدامات را برای احیای مجدد هر توافقی باید انجام دهد.

طبق گزارش روزنامه آمریکایی «پولیتیکو»این مقام آکریکایی گفت: «ایران در حال حاضر از مفاد توافق هسته‌ای بسیار دور شده است لذا برای بازگشت مجدد به توافق هسته‌ای به ارزیابی مجدد و طی کردن مراحل طولانی میاز است.
مجازات‌های سنگین باقی مانده است

در همین حال یک مقام سابق وزارت امور خارجه نیز در مصاحبه‌ای با این روزنامه ترجیح داده که دولت بایدن در نهایت الگویی متفاوت در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد که به موجب آن تحریم‌هایی که مبنای حقوقی مستحکم دارند همچنان باقی می‌مانند، در حالی که سایر مجازات‌هایی که منجر به تخریب یا تضعیف توافق هسته‌ای منجر شوند، لغو خواهند شد.

به گفته این مقام آمریکایی، تیم بایدن همچنین می‌تواند یک رویکرد تدریجی را در پیش بگیرد به طوری برخی تحریم‌ها را لغو کند تا ایران در جهت بازگشت کامل به اجرای توافق هسته‌ای و تعهد به مفاد آن گام بردارد و خر چقدر به مفاد اتمی پایبند باشد می‌تواند از تحریم‌ها خارج شود.

روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرد که فشارهایی برای حرکت سریع در زمینه توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد به این دلیل که احتمالا انتخابات برنامه ریزی شده ریاست جمهوری ایران که قرار است در ماه ژوئن آینده برگزار شود، منجر به سرکار آمدن ورود دولتی تندرو سخت گیرتر و مخالف توافق هسته‌ای شود.