خانه / اخبار مهم روز / عباس آخوندی: با وجود پنج دولت در کشور کارآمدی و کارآیی بی‌معنی است

عباس آخوندی: با وجود پنج دولت در کشور کارآمدی و کارآیی بی‌معنی است

عباس آخوندی، عضو پیشین کابینه حسن روحانی، با اشاره به عملکرد برخی از نهادهای جمهوری اسلامی مثل مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «نتیجه رفتار دولت یازدهم و دوازدهم این شد که در ایران تقریبا پنج دولت داریم و وقتی کشوری پنج دولت داشته باشد کارآمدی و کارآیی در آن بی‌معنی است.»

او که در سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در کابینه دوم دولت اکبر هاشمی رفسنجانی و در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ در دولت اول و دوم حسن روحانی وزیر راه و شهرسازی بود، در گفت‌وگویی با ایسنا که روز دوشنبه منتشر شد، از تضعیف جامعه مدنی در دوره ریاست جمهوری روحانی انتقاد کرد.

شیوه روحانی «امنیتی» است

آخوندی همچنین از رییس جمهوری کنونی به دلیل حل مسائل «حوزه‌ امنیت بین‌الملل» مثل برجام و لوایح اف‌ای‌تی‌اف به شیوه «امنیتی» و «در اتاق دربسته» انتقاد کرد.

او گفت: «بزرگ‌ترین مشکل آقای روحانی این است که نمی‌تواند مساله را با جامعه در میان بگذارد؛ لذا ممکن است برجام را درست تشخیص دهد ولی نمی‌تواند مساله را حل و فصل کند، زیرا توان همراه کردن جامعه با خود را ندارد.»

آخوندی همچنین دوره کنونی مجلس شورای اسلامی را یک «رقیب دولت» توصیف کرد و نتیجه عملکرد آن را «بی‌معنی ساختن قانون» دانست.

او گفت: «مجلس الان به وظیفه‌ی قانون‌گذاری‌اش عمل می‌کند؟ یا کاملا به عنوان دولت رقیب عمل می‌کند؟ هر روز مقرره‌ای می‌گذارد و می‌گوید اگر این کار را نکنی نقره داغت می‌کنم و امکان اینکه دولت بتواند در صحنه اجرا عمل کند را از او می‌گیرد.»

آخوندی به عنوان نمونه به تصویب قانون اخیر مجلس درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اشاره کرد که موجب «انفعال کامل» جمهوری اسلامی در برابر آمریکا و همچنین خلع سلاح شدن دولت از «هرگونه ابتکار بین‌المللی» در زمینه برجام شده است.

او در کنار دولت و مجلس، از مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به صورت «دولت مستقل» دیگر در جمهوری اسلامی نام برد.

آخوندی گفت: «فرض کنید دولت تشخیص داده باید مسئله اف‌آی‌تی‌اف را حل کند. این را به لایحه تبدیل می‌کند. مجلس آن را تصویب می‌کند و شورای نگهبان هم می‌گوید مغایرت قانون اساسی ندارد، اما کسی از جایی دیگر وارد می‌شود و کل عملیات دولت را متوقف می‌کند.»

در حالی که لوایح اف‌آی‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شده، به تازگی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با درخواست روحانی برای بررسی دوباره لوایح اف‌ای‌تی‌اف در مجمع موافقت کرده است، اما برخی از اعضای این مجمع اعلام کرده‌اند این بررسی دوباره نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

وجود یک «شبکه فراملی فساد» در ایران

آخوندی همچنین وضعیت کنونی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران را «به شدت ناآرام» توصیف کرد و گفت: «وقتی در کشوری امکان تجارت نیست و نتوان تجارت سالم و متعارف داشت، یعنی اقتصاد در حال توقف و درگیر فساد تودرتو و عمیق است. اقتصاد هم که متوقف شود، نتیجه‌اش بیکاری و فقر و به‌راه‌افتادن چرخه‌ فساد است.»

او درباره نامزدهای انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران نیز بدون ذکر نام کسی گفت: «مردم می‌فهمند کسی که می‌گوید اوضاع را آرام کنیم آیا او می‌خواهد که این کار را از طریق روان کردن تجارت و حل مسئله ایران با جهان و حل مسئله مبادله مالی انجام دهد و یا با سرپوش گذاشتن بر واقعیت و حرکت‌های نمایشی.»

آخوندی تاکید کرد: «وقتی نتیجه صحبت کسی توقف مبادله است، آرامش حاصل از آن توسعه فساد است. مردم می‌فهمند که این یک شعار بیش نیست.»

وزیر پیشین راه و شهرسازی با اشاره به این که «بخش عمده‌ای از اقتصاد در ایران زیرزمینی شده»، ادامه داد که نتیجه اقتصاد زیرزمینی «این است که افراد خاصی به منابع پول و قدرت دسترسی دارند و بقیه ندارند.»

به گفته آخوندی شبکه فساد کنونی در ایران یک «شبکه فساد فراملی» است که «منافع آن‌ها ادامه وضع ایران است».

وضعیت شفافیت مالی در ایران در سه سال اخیر و از ۲۰۱۸ میلادی به این سو، مدام بدتر شده و بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان «شفافیت بین‌الملل‌» که شاخص‌ فساد کشورها را به طور سالانه منتشر می‌کند، ایران در رتبه ۱۴۹ از مجموع ۱۸۰ کشور مورد مطالعه قرار گرفته است.

آخوندی در پایان تاکید کرد که اگر ایران به سمت شفافیت مالی و «رسمی شدن اقتصاد» پیش نرود، دولت هرگز کارآمد نخواهد بود و «مفهومش یک نوع دولت پوپولیستی فرسایشی است که مردم را به سمت فقر مطلق پیش می‌برد.»