نمایندگان آمریکایی از بایدن خواستند تا عاملان ترور لقمان سلیم را مجازات کند

نمایندگانی از دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات آمریکا جمعه 19 فوریه 2021 از جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده خواستند تا قانون ماگینتسکی را در مورد عاملان ترور لقمان سلیم فعال لبنانی مخالف حزب‌الله به اجرا گذاشته و آنها را مجازات کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات آمریکایی از بایدن خواستند تا نقش احتمالی مسئولان ایرانی و لبنانی را در ترور لقمان سلیم بررسی کند.

این نمایندگان آمریکایی قتل لقمان سلیم کنشگر لبنانی مخالفت حزب‌الله را با هدف ترساندن دیگران و ساکت کردن آنها دانستند.

این در حالی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا «ترور شنیع» لقمان سلیم کنشگر لبنانی را محکوم کرد و خواستار مجازات قاتلان او شد.

بلینکن در این رابطه فراخوان‌های جامعه بین‌المللی برای سپردن عاملان ترور لقمان سلیم به چنگال عدالت را تایید کرد.

بلینکن در 4 فوریه جاری گفته بود که « ایالات متحده ترور شنیع لقمان سلیم کنشگر برجسته لبنانی در جنوب لبنان را محکوم می‌کند.

حادثه ترور لقمان سلیم فعال برجسته لبنانی مخالفت حزب الله با موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها در سطح جهان مواجه شد.

جسد لقمان سلیم فعال سیاسی و نویسنده 58 ساله لبنانی روز پنج‌شنبه 4 فوریه در حالی در جنوب این کشور پیدا شد که از سوی افراد ناشناسی هدف چندین گلوله قرار گرفته بود.
قانون ماگینتسکی

شایان ذکر است که قانون ماگینتسکی در دوره باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا و از سوی دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات برای تحت پیگرد قرار دادن و مجازات مسئولان روسی متهم به فساد و نقض‌های حقوق بشری تدوین شده بود. این قانون در سال 2016 تعدیل شد تا تحریم‌ها و مجازات‌هایی از قبیل بلوکه کردن اموال و ممانعت از ورود به خاک آمریکا را علیه همه مسئولان متهم به فساد و نقض‌های حقوق بشری در سر تا سر جهان شامل شود.

در سال 2017 این قانون توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا علیه شرکت‌ها، کارفرمایان و مسئولان دولتی به مورد اجرا درآمد.

دیوید شانکر معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در ژوئن 2020 تاکید کرد که «تحریم‌های اعمال شده بر لبنان مربوط به مبارزه با فعالیت‌های حزب‌الله و همچنین تحریم‌ها در چارچوب قانون ماگینتسکی برای مبارزه با فساد در لبنان است.