حمله شیمایی به ادلب.. ترامپ در اندیشه اقدام نظامی در سوریه است

شبکه خبری CNN به نقل از منابع آمریکایی گزارش داد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به اعضایی در کنگره این کشور گفته است که در اندیشه اقدام نظامی در سوریه است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز هم به نقل از مسئول بلندپایه در دولت آمریکا گزارش داده که ایالات متحده، اقدام نظامی در سوریه را رد واکنش به حمله شیمیایی اخیر به شهرک خان شیخون در استان ادلب، بعید نمی‌داند.

هنوز حجم اقدام نظامی که رئیس جمهوری آمریکا در اندیشه انجام آن در سوریه است، مشخص نیست.

صبح سه‌شنبه در حمله شیمیایی که این شهرک خان شیخون در معرض آن قرار گرفت، دستکم 100 تن زخمی شدند و 400 تن دیگر آسیب دیدند.

مایک پنس، معاون ریاست جمهوری آمریکا روز چهارشنبه 5 آوریل به موضع جدید آمریکا در قبال سوریه اشاره کرد و گفت پس از حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون در استان ادلب سوریه، تمام گزینه‌ها برای ایالات متحده مطرح است.

در همین حال، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا از روسیه خواست تا در پشتیبانی از بشار اسد رئیس نظام سوریه، تجدیدنظر کند.

دونالد ترامپ نیز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن گفت که حمله شیمیایی، نظرش را درباره سوریه و نظام بشار اسد تغییر داد.

پیش از این مقام‌های آمریکا گفته بودند که «برکناری بشار اسد از قدرت» دیگر اولویت ایالات متحده نیست.

ترامپ در این کنفرانس خبری ادامه داد: «دولت آمریکا این حمله وحشتناک در سوریه را محکوم می‌کند و نمی‌تواند این عمل شرم‌آور را از رژیم سوریه را نادیده بگیرد».

ترامپ گفت که کشته شدن کودکان در اثر حمله شیمیایی فراتر از هر خط قرمزی است و تاکید کرد که تهدید‌های باراک اوباما، رییس جمهوری پیشین آمریکا در مورد استفاده رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی پوچ بود.
وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ ترین اظهارات خود در باره حمله شیمیایی به غیرنظامیان سوری گفت: رئیس جمهور سوریه مسئول حملات شیمیایی است.

در همین حال یک مقام آمریکایی خبر داد که اکنون وزیر دفاع این کشور و مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در حال گفتگو درباره گزینه های نظامی برای حمله به سوریه هستند و و وزیر دفاع تا ساعاتی دیگر با رئیس جمهوری آمریکا در این باره به بحث خواهد نشست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام آمریکایی همچنین خاطرنشان کرد احتمالا وزیر دفاع آمریکا که در سفری از قبل برنامه ریزی شده در فلوریدا به سر می برد، تا ساعاتی دیگر گزینه های نظامی علیه رژیم سوریه را با رئیس جمهور آمریکا بررسی خواهد کرد.

این مقام آمریکایی همچنین خبر داد که تعیین مناطق پرواز ممنوع برای جنگنده های رژیم سوریه ممکن است یکی از گزینه های نظامی در این خصوص باشد.

همچنین آمریکا ممکن است از موشک های کروز استفاده کند تا مجبور نشود خلبان ها را وارد آسمان سوریه کند.

در همین رابطه شبکه فاکس نیوز اعلام کرد دو ناو جنگی آمریکا در شرق سواحل مدیترانه به حالت آماده باش هستند تا در صورت لزوم به مواضع رژیم سوریه حمله کنند.

معاون رئیس جمهور آمریک پیش تر گفته بود: پس از حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب در پرونده سوریه همه گزینه ها روی میز است.

مایک پنس در گفتگو با فاکس نیوز با بیان این مطلب افزود در سال 2013 باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته بود اگر بار دیگر بشار اسد علیه مردم خود از سلاح شیمیایی استفاده کند از خط قرمز عبور خواهد کرد و پیامدهایی متوجه او خواهد بود اما پس از مدتی مشخص شد خط قرمزی برای سوریه وجود ندارد.

وی افزود: آنچه اتفاق افتاد نتیجه شکست دولت سابق آمریکا برای مقابله با خشونت کور نظام بشار اسد و الزام روسیه و نظام سوریه به پایبندی به تعهداتشان در از بین بردن سلاح شیمیایی سوریه است. خانم هیلی نماینده ما در سازمان ملل متحد آشکارا موضع قدرتمند آمریکا را بیان کرده است و ما امیدواریم شورای امنیت تدابیر عملی بیندیشد. به صراحت می گوییم تمامی گزینه ها در این زمینه روی میز است.»

وزیر دفاع آمریکا نیز ضمن محکوم کردن حمله شیمیایی روز سه‌شنبه به شمال سوریه به عنوان اقدامی “شنیع” متعهد شد تا به این اقدام که از نظر وزارت امور خارجه آمریکا یک جنایت جنگی فاحش است واکنش نشان دهد.

به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، این نخستین واکنش علنی جیمز ماتیس، رئیس پنتاگون در خصوص حمله روز سه‌شنبه به استان ادلب سوریه محسوب می‌شود.

ماتیس پیش از دیدار با وزیر دفاع سنگاپور در پنتاگون به خبرنگاران گفت: این یک اقدام شنیع بود و با آن همانند خودش برخورد خواهد شد.