اختلاس ۶۰۰ هزار میلیاردی در سهام عدالت

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت از انحراف «۶۰۰ هزار میلیارد تومانی» به قیمت ارزش روز در سهام عدالت خبر داده است.

خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه ۲۴ اسفند از قول اکبر حیدری گزارش داده است که یکی از دلایل تشکیل فراکسیون سهام عدالت در مجلس هم رسیدگی به همین موضوع است.

این فراکسیون با حضور ۴۰ نماینده، ماه گذشته کار خود را برای سامان‌دهی به وضعیت سهام عدالت که بیش از ۴۹ میلیون جمعیت ایران آن را خریداری کرده‌اند، تشکیل شد.

تاکنون گزارش‌های متعددی از عدم اختصاص سود به برخی سهامداران، فروش برخی شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت بدون اطلاع رسانی به مردم، عدم ثبت‌ نام پنج میلیون نفر که سهام عدالت خریداری کرده در سامانه ملی سهام عدالت، همراه با دو میلیون نفری که سهام عدالت را خریداری کرده‌اند اما در قید حیات نیستند، مطرح شده است.

آقای حیدری می‌گوید در گزارش وزارت تعاون نیز انحرافی در حد ۲۰ میلیون نفر داریم به این معنا که افراد مشمولِ سهام عدالت از قلم افتاده و افراد غیرمشمول سهام دریافت کرده‌اند.

اشاره وی به این موضوع است که قرار بود سهام عدالت میان دهک‌های پایین توزیع شود، اما طی سال‌های گذشته هر کسی توان مالی داشته، سهام خریداری کرده است.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اردیبهشت امسال دستور آزادسازی سهام عدالت را داد؛ بدین ترتیب که دارندگان سهام می‌توانند سهام خود را بفروشند. این در حالی است که هنوز تکلیف سود پرداخت نشده بسیاری از اوراق سهام عدالت مشخص نیست و مکانیزمی برای قیمت‌گذاری اوراق نیز ارائه نشده است، در حالی که ارزش پول ملی ایران طی سال‌های گذشته به شدت سقوط کرده است.