مقام آمریکایى: توافق جامع می‌خواهیم، تنها درباره برجام مذاکره نمی‌کنیم

یک مقام ارشد دولت جو بایدن که خواست نامش فاش نشود، روز دوشنبه 15 مارس به روزنامه واشینگتن‌پست گفت، دولت ایالات متحده درباره مذاکره مجدد برای تهران روشن کرده است که تنها درباره «برجام» گفتگو نمی‌کند بلکه برای یک توافق جامع تلاش می‌کنیم.

او افزود: «ما همین فردا آماده مذاکره هستیم تا به طور مشترک توافق ‌کنیم که به برجام برگردیم.«
خواسته‌های تهران از واشینگتن

با این حال تهران می‌خواهد علاوه بر گشودن درهای سرمایه‌گذاری خارجی و رفع ممنوعیت فروش نفت، کلیه تحریم‌هایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا علیه تهران اعمال کرده بود، برداشته شود.

ایران همچنین می‌خواهد که کلیه پول‌های بلوکه‌شده در خارج از کشور و وام‌های بین المللی را لغو کند.

علاوه بر همه این موارد، ایران می‌خواهد مطمئن شود که دولت بعدی ایالات متحده آمریکا که پس از دولت بایدن به قدرت برسد بار دیگر از توافق برجام خارج نشود.

این ىر حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نقض آشکار مفاد توافق برجام از سوی ایران خبر داده است.

رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه از تلاش آژانس برای بازرسی‌های گسترده‌تر از تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داده و گفته« غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، به امکان استفاده‌های نظامی نزدیک می‌شود.«

او در مصاحبه‌ای با روزنامه آسیا نیککی گفت: «تولید اورانیوم در سطح بالاتر غنی‌سازی، ایران را به سطوحی نزدیک می‌کند که نمی‌توان امکان استفاده‌های نظامی از آن را نادیده گرفت.«

ایران در ژانویه 2021 ضمن متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی از امکان بازرسی سریع و سایر اقدامات نظارتی به آژانس انرژی گفت که قصد دارد غنی‌سازی اورانیوم تا غلظت 20 درصد را انجام دهد.