مایک پمپئو: رژیم ایران فقط زبان زور را می فهمد

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا، روز سه شنبه 16 مارس گفت، رژیم ایران تنها زبان زور را می‌فهمد و اگر آمریکا به توافق «بد» هسته‌ای سال 2015 بپیوندد، امنیت کمتری خواهد داشت.

پمپئو تأکید کرد که رژیم ایران فقط زبان زور را می‌فهمد و وقتی ما آن را نشان دادیم، به شدت عقب نشینی کرد.

او در مصاحبه‌ای گفت: «اگر این دولت از فشار حداکثری عقب‌نشینی و به «توافق بد» که باراک اوباما با ایران منعقد کرد، برگردد، امنیت آمریکا کمتر خواهد بود».

پمپئو افزود: «با توافق بد با ایران خاورمیانه امنیت کمتری خواهد داشت و بی‌ثباتی همه منطقه را فرا خواهد گرفت».

پمپئو از اقداماتی که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق ایالات متحده با ایران انجام داده بود دفاع کرد و گفت که در دوران ترامپ ایالات متحده توانست مقابل ایران به پیشرفت‌هایی دست پیدا کرد. با این حال دولت ترامپ قادر به دستیابی به توافقی که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، نشد.

پمپئو گفت: «رژیم ایران تنها زبان قدرت و زور را درک می‌کنند. آنها قاطعیت را می‌فهمند و ما این را نشان دادیم، و وقتی این کار را کردیم، آنها عقب نشینی کردند».

او ادامه داد: «درست است که ما موفق به امضای توافقنامه‌ای که واقعاً مانع دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای شود، نشدیم اما در زمینه منع ایران پیشرفت زیادی داشتیم».

پمپئو گفت :«چه تهدید از سوی چین باشد یا از ایران یا از سوی بازیگران مخرب دیگر در سایر نقاط جهان یا سازمان‌های تروریستی، آنچه آنها می‌فهمند زبان زور و قدرت است. آنها زبان رهبری را می‌فهمند که مایل است برای تأمین آزادی آمریکا هر روز اقدامات درستی انجام دهد».

پمپئو گفت امیدوارم دولت جو بایدن از مسئولیت‌هایش در این زمینه شانه خالی نکند»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در ماه مه 2018 از توافق هسته‌ای معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران خارج شد. او سپس تحریم‌های سختی علیه تهران اعمال کرد. ترامپ همچنین به متحدانش هشدار داد که در صورت کمک به ایران می توانند با محدودیت‌های مشابهی روبرو شوند».