روسیه توافق “ایمنی پروازها” با آمریکا را لغو کرد

نیکی هیلی، سفیر آمریکا چند ساعت بعد ازحملۀ موشکی آمریکا به پایگاه شعیرات در سوریه، مسکو اعلام کرد که که توافق با آمریکا را در مورد “پیش‌گیری از حوادث هوایی” لغو می‌کند. لغو این توافق به طور ضمنی می‌تواند تهدیدی نظامی علیه آمریکا محسوب شود.

روز جمعه ٧ آوریل، دولت روسیه “یادداشت تفاهم پیشگیری از سوانح هوایی” را به طور یکطرفه لغو کرد.
قبلاً مسکو و واشنگتن یادداشتی امضا کرده بودند که هدف آن حفظ امنیت هواپیماهای دو طرف بود.
در واقع دو کشور می‌خواستند به عنوان مثال، از آنچه میان ترکیه و روسیه رخ داد پرهیز کنند. در سال ٢٠١۵ ترک‌ها یک هواپیمای شکاری روسی را در مرز سوریه – ترکیه هدف قرار دادند که موجب تنش شدید در روابط ترکیه و روسیه شد. اما اینک با لغو یکطرفۀ این توافق، مسکو به طور غیرمستقیم به واشنگتن می‌فهماند که ممکن است نیروهای روسی به هواپیماهای آمریکایی تعرض کنند.

c واکنش تند روسیه و همچنین تهران را به دنبال داشت. این حمله طی شب پنجشنبه به جمعه ٧ آوریل/١٨ فروردین، بعد از بی‌نتیجگی اجلاس شورای امنیت اجرا شد.
شورای امنیت سازمان ملل که به پیشنهاد فرانسه و آمریکا و انگلستان، طرح قطعنامه‌ای را علیه دولت دمشق به بررسی گذاشت، سرانجام به دلیل مخالفت‌های شدید روسیه نتوانست قطعنامه را به تصویب برساند و در عمل، هیچ تصمیمی نگرفت. ساعتی بعد از پایان اجلاس، موشک‌های آمریکایی به سوی خاک سوریه شلیک شد.