ایران همچنان در سایه بی‌عملی بایدن، به ونزوئلا نفت می‌فروشد


دولت آمریکا نفتکش‌های ایرانی در حال حرکت به سوی ونزوئلا را رهگیری و متوقف نمی‌کند

نظام ایران همچنان به اجرای اقدامات گسترده‌ در راستای نقض تحریم‌های ایالات متحده داده و 3 محموله بنزین را در ماه‌های در سایه عدم واکنش تعجب‌برانگیز آمریکا، به ونزوئلا ارسال کرده که به شدت نیازمند به سوخت است.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، دولت بایدن هیچ اقدامی برای متوقف کردن این نفتکش‌ها نکرده که بیانگر ملاحظات آن در قبال اعمال تحریم‌ها و دور زدن آن‌ها از سوی نظام ایران است.

دو کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران به نام‌های «فاکسون» و «فورچون»، در اواخر ژانویه و اوایل فوریه صدها هزار بشکه بنزین ایرانی به شهر پورتو لا کروز ونزوئلا بردند. سومین تانکر، این شرکت در 20 فوریه گذشته، 270 هزار بشکه بنزین اضافی را در پورتو کابلو تحویل داد.

تحویل این محموله‌ها از سوی منابع غیردولتی گوناگونی تایید شده است، از جمله خدمات آنلاین «تانکر تراکرز.کوم» که محموله‌های انرژی را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های دریایی، ردیابی می‌کند.

همچنین سرویس خبری بازار انرژی«آرگوس میدیا» مستقر در لندن، که اعلام کرد به داده‌های حمل و نقل و اسناد مربوطه را برای نفتکش‌های ایرانی دست یافته است. تایید دیگری از سوی خبرگزاری رویترز ارائه شد که اطلاعاتی را از منابع آگاه در مورد محموله‌های ایرانی، گزارش کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا در مورد پاسخ این کشور به سه مورد ارسال بنزین ایرانی به ونزوئلا در اواخر ژانویه و اوایل فوریه، در 24 مارس گفت: «ما از گزارش‌های مبادلات نفتی ونزوئلا و ایران آگاهیم و وضعیت را همچنان رصد می‌كنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اجرای اقدامی در راستای اعمال تحریم‌های آمریکا علیه فروش محصولات نفتی ایران اشاره نکرد و همچنین پاسخی مستقیم به این پرسش نداد که آیا دولت بایدن به تلاش‌هایی مشابه دولت ترامپ برای توقیف محموله‌های مشابه در آینده دست خواهد زد یا نه.

یک مقام ارشد در اظهار نظری تلفنی در 8 مارس، اذعان کرد که مقامات ونزوئلا با تامین محموله‌های لازم از راه‌های غیر قانونی، خود را با تحریم‌های یک جانبه ایالات متحده علیه بخش انرژی خود، وفق داده‌اند.

دولت بایدن همچنین تمایل خود را برای کاستن از تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران به عنوان بخشی از روند دیپلماتیک احیای برجام اعلام داشته، بر این اساس که تهران به قدرت‌های جهانی قول داده تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را در ازای کاسته شدن از تحریم‌ها، مهار کنند.