سعید سجادى : حمله موشکى امریکا در سوریه: تاکتیک یا استراتژى؟

موشکى امریکا در سوریه

تهاجم موشکى امریکا به پایگاه هوائى بشار اسد به خاطر استفاده از سلاح شیمیایى علیه مردم بى دفاع سوریه، امر مهمى است که میتواند به تغییر سیاست امریکا در منطقه و وراى آن بیانجامد.

انچه که سیاست کابینه جدید در امریکا را در قبال اتخاذ سیاستى رادیکال در سوریه تاکنون در محظوریت و دست بستگى قرار میداده است نتیجه مستقیم سیاست ضعیف اوباما در سوریه بوده است. سیاست اوباما به حضور فعال روسیه در سوریه، نقش تعیین کننده روسیه در روند امور و سقوط حلب، و همچنین ابتکار عمل آن در مذاکرات گسترده دیپلماتیک با کشورهاى منطقه براى تعیین سرنوشت سوریه- درخلا حضور امریکا، انجامید.

استفاده بشار اسد از سلاح شیمیایى شاید بخاطر فهم اشتباه او از سیگنالهاى امریکا در هفته هاى اخیر حاکى از اینکه الویت اول امریکا شکست داعش- و نه تغییر رژیم اسد در سوریه است، بوده باشد. اما این عمل غیر منتظره اسد، فرصتى طلایى را براى امریکا براى تغییر دینامیزم امور در سوریه و همچنین در وراى سوریه بوجود آورده است. تمامى متحدان اسد، بصورت استراتژیک از این رویداد متضرر خواهند شد. این رویداد در باب مقایسه، قادر به شکل دادن به تبعاتى درست بر عکس آنچه ضعف و بى عملى اوباما در برخورد با استفاده اسد از سلاح شیمیایى در ٢٠١٣ به بار آورد میباشد. سیاست اوباما به افزایش نقش رژیم ایران و روسیه در سوریه و ادامه حکومت سوریه انجامید.  شواهد حاکى از آن است که حمله موشکى امریکا تنها اقدامى تاکتیکی نبوده و شروع یک استراتژى جدید میباشد:

– این سیاست جدید میتواند به خلع ید کامل رژیم خمینى و نیروهاى وابسته در آن در سوریه، و نه فقط محدود شدن آن، بیانجامد،
– این سیاست دیگر نیازى به باج دادن به روسیه و ادامه حکومت اسد ندارد،
– این سیاست در وراى سوریه، میتواند در به شکل دادن به سیاستى مؤثر براى مقابله با تهدیدات روسیه دراروپاى شرقی بیانجامد،
– این سیاست، موقعیت کابینه ترامپت را در میان مردم امریکا و در کنگره بهبود میبخشد.

حمله موشکى امریکا، نقطه شروعى است که میتواند کلیه کشورهاى منطقه را حول سیاست جدید امریکا براى تغییر رژیم در سوریه و خلع ید از رژیم آخوندى در سوریه، متحد کرده و بیانگیزد.