وزارت خارجه ایران سخنان رستم قاسمی درباره کمک نظامی به یمن را رد کرد

رستم قاسمی، معاون اقتصادی سپاه قدس

وزارت امور خارجه ایران سخنان رستم قاسمی، معاون اقتصادی سپاه قدس و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ارتباط با کمک نظامی و حضور مستشاران نظامی ایران در یمن را «خلاف واقعیت و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در یمن» عنوان کرد.

آقای قاسمی اول اردیبهشت در مصاحبه‌ای با شبکه روسی «راشا تودی» گفته بود جمهوری اسلامی «به صورت محدود تسلیحات در اختیار حوثی‌ها قرار داده و آنها را آموزش نظامی می‌دهد».

وزارت امور خارجه امروز روز جمعه ۳ اردیبهشت با رد اظهارات قاسمی اعلام کرد «حمایت جمهوری اسلامی ایران از یمن یک حمایت سیاسی است».

ادعای «حمایت صرفا سیاسی» جمهوری اسلامی از شورشیان شیعه حوثی یمن در حالی است که نماینده ویژه آمریکا در امور یمن روز چهارشنبه هم‌زمان با اظهارات رستم قاسمی اعلام کرده بود «حمایت ایران از حوثی‌های یمن کاملا چشمگیر و مرگبار است».

تیم لندرکینگ در ادامه گفته بود متوقف کردن کشتی‌های حامل تسلیحاتی که ایران برای حوثی‌های یمن ارسال می‌کند کار دشواری بوده است.

او تاکید کرد که همکاری بین‌المللی برای متوقف کردن ارسال تسلیحات از سوی ایران به یمن ضروری است.

حوثی‌های یمن از سال ۹۴ بر بخش‌های گسترده‌ای از این کشور از جمله صنعا، پایتخت، تسلط پیدا کرده‌اند. دولت قانونی یمن که در عدن، جنوب کشور، مستقر است از مارس ۲۰۱۵ با همکاری یک ائتلاف نظامی به رهبر عربستان وارد جنگ با حوثی‌ها شده است.

جنگ داخلی یمن تاکنون هزاران کشته برجای گذاشته است و میلیون‌ها نفر نیز به کمک‌های سازمان ملل وابسته شده‌اند و خطر قحطی این کشور را تهدید می‌کند.