عفو بین‌الملل: ایران به بازی بی‌رحمانه با جان محمد نوری‌زاد پایان دهد

کتر محمد ملکی و محمد نوری زاد

سازمان «عفو بین‌الملل» از مقامات ایران خواست تا به «بازی بی‌رحمانه» با جان محمد نوری‌زاد، کارگردان و زندانی سیاسی پایان دهند.
این سازمان در بیانیه‌ای، روز جمعه 30 آوریل 2021 نوشت: «ایران در حال بازی با زندگی محمد نوری‌زاد فیلم‌ساز ایرانی است که پس از شکنجه در زندان به سختی مریض است.»

«عفو بین‌الملل» نوشت، نوری‌زاد کارگردان، فیلمنامه‌نویس و روزنامه‌نگار 66 ساله ایرانی، از آگوست سال 2019 به اتهام توهین به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، به بیش از 17 سال زندان محکوم شده است.

این سازمان نوشت: «سلامتی محمد نوری‌زاد از زمان دستگیری و در اثر شکنجه‌ متحمل‌شده به‌واسطه محرومیت طولانی‌مدت از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی تخصصی لازم برای بیماری قلبی و دیابت رو به زوال رفته است.»
قابل ذکر است که نوری‌زاد چندین مرتبه به بیمارستان انتقال یافته است، اما هر بار نیروهای امنیتی او را به سرعت به زندان بازگردانده‌اند بدون این که به کادر درمانی اجازه دهند درمان کاملی را که وی نیازمند آن است فراهم شود.

براساس این گزارش، طبق منابع آگاه از شرایط سلامتی وی، کادر درمانی دو بیمارستان مختلف در تهران اظهار داشته‌اند که لازم است وی برای جراحی قلب به بیمارستان دارای بخش تخصصی قلب منتقل شود و هشدار داده‌اند که عدم دریافت مراقبت‌های پزشکی تخصصی برای شرایط قلبی‌اش و ادامه حبس وی ممکن است به مرگ او منجر شود.

افزون بر این، منابع آگاه به عفو بین‌الملل اطلاع داده‌اند که پزشکان سازمان پزشکی قانونی در اواخر سال گذشته نظر تخصصی خود را مبنی بر ناتوانی وی برای تحمل حبس اعلام کردند، اما مقامات ایرانی ایرانی همچنان از آزاد کردن نوری‌زاد خودداری می‌کنند. محمد نوری‌زاد چندی پیش در نامه‌ای از داخل زندان اوین شرح داد که چگونه در «بیمارستان لقمان» مورد شکنجه جنسی قرار گرفته است.
شکنجه و خشونت جنسی

عفو بین‌الملل همچنین مطلع شده است که مقامات ایران محمد نوری‌زاد را مورد شکنجه و سایر برخوردهای «بی‌رحمانه، غیرانسانی و ترذیلی» شامل خشونت جنسی و تجویز اجباری مواد شیمیایی قرار داده‌اند که به گفته این سازمان «بسیار وحشتناک» است.

زینب نوری‌زاد، دختر این زندانی سیاسی نیز در یک ویدویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده گفته است، در آخرین دیدار با پدرش در مارس 2021 صورت، سر و گردن پدرش با تیغ بریده شده بود و خونریزی شدیدی داشت.
چندی قبل 20 آوریل کانال تلگرامی «صدای آزادی»، فایل صوتی دختر محمدنوری زاد را به اشتراک گذاشت که از قول پدرش آورده است، پس از بیهوشی شدید برای سی و ششین مین بار، او را به «بیمارستان لقمان» منتقل کرده و یکی از ماموران با گذاشتن زانو به روی گردن او که روی زمین افتاده بود، 7 یا 8 بار به نقاط مختلف بدنش آمپولی را تزریق کرده که معلوم نیست حاوی چه ماده‌ای بوده است.

در ادامه این فایل صوتی، زینب نوری‌زاد از زبان پدرش گفت: «… آمپولی که از پیش آماده کرده بود،7، 8 بار در نقاط مختلف بدنم تزریق، چه تزریق کرد؟

نمی‌دانم. سپس مرا روی تخت انداخت و دست‌ها و پاهایم را در بدترین شکل ممکن با چهار تسمه به میله‌های تخت بستند به طوری که تا دو روز هر دو دستم ورم کرد و با فریادهای مرگ بر خامنه‌ای و مرگ بر جمهوری اسلامی از هوش رفتم.»
نامه درخواست استعفای خامنه‌ای

در اواسط مردادماه 98 نامه‌ای با امضای 14 تن از کنشگران مدنی برای درخواست استعفای علی خامنه‌ای، منتشر شد. با انتشار این نامه، شماری از امضاکنندگان بازداشت و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند. نوری‌زاد در 20 مردادماه 98، همراه با شماری از فعالین صنفی و مدنی مقابل محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، استاد دانشگاه، محبوس در زندان مشهد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد. او نهایتا چندی پیش از زندان وکیل آباد مشهد به زندان اوین منتقل شد.

نوری‌زاد در بخش نخست پرونده خود بابت اتهاماتی ازجمله «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی، همکاری با رسانه‌های خارجی، شرکت در تجمعات غیرقانونی» به 15 سال حبس، 3 سال تبعید به ایذه و 3 سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.