ناوگان پنجم آمریکا یک کشتی حامل موشک و سلاح قاچاق را در دریای عرب توقیف کرد

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا از توقیف یک محموله موشک، سلاح و مهمات قاچاق از یک کشتی بدون تابعیت در دریای عرب خبر داد.

بنابر اعلام ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، رزمناو یو.اس.اس مونتری آمریکا این محموله بزرگ سلاح و مهمات را روز جمعه در دریای عرب توقیف کرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای افزود که کشتی ماتریل در حالی که یک محموله غیرقانونی سلاح را بدون استفاده از پرچم کشوری حمل می‌کرد روز جمعه هفدهم اردیبهشت ماه، هفتم ماه مه، از سوی رزم‌ناو یو.اس.اس مونتری توقیف و محموله تسلیحات غیر قانونی آن ضبط شد.

بر اساس این بیانیه که رویترز آن را منتشر کرد، ده‌ها موشک پیشرفته هدایت شونده ضد تانک ساخت روسیه، هزاران تفنگ تهاجمی نوع ۵۶ چینی، صدها مسلسل پی.کی.ام، تفنگ‌های تک تیرانداز و نارنجک اندازهای دوش پرتاب و قطعات لیزر پیشرفته از جمله تسلیحات توقیف شده در این کشتی است.

در اطلاعیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا تاکید شده است که کشتی ماتریل در توقیف آمریکا خواهد ماند تا هویت و مرجع و مقصد این کشتی مشخص شود، اما خدمه کشتی پس از پایان بازجویی آزاد شده‌اند.

در چند سال گذشته گزارش‌های متعددی از توقیف محموله‌های غیرقانونی و قاچاق تسلیحات در دریای عمان و دریای عرب منتشر شده است. در مواردی اعلام شده است که این محموله‌های تسلیحاتی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای شبه‌نظامیان مورد حمایتش از جمله شبه‌نظامیان حوثی در یمن ارسال شده است.

از جمله در بهمن ماه ۹۸ فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، از توقیف یک کشتی حامل تسلیحات در دریای عرب خبر داد و اعلام کرده که این «تسلیحات ایرانی» است و شامل ۱۵۰ موشک ضدتانک دهلاویه و سه موشک زمین به هواست.

پس از آن بود که نیروی دریایی آمریکا اقدام به انتشار ویدیویی از توقیف کشتی حامل تسلیحات ایران در دریای عرب کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در صفحه توییتر با اشاره به این موضوع نوشت این محموله شامل «۳۵۸ موشک ساخت ایران و قطعات تجهیزات نظامی دیگر» بود و برای شبه‌نظامیان حوثی‌ یمن که فرستاده شده بود که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.