درخواست محرمانه دولت آمریکا از اسرائیل برای کاهش حمله‌ها به غزه


آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که دولت آمریکا طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در تماس با مقام‌های اسرائیلی با اشاره به فشارهای بین‌المللی بر واشینگتن برای کمک به توقف درگیری‌‌های اسرائیل و غزه، از اسرائیل خواسته حمله به غزه را کاهش دهد.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی در جدیدترین اظهارنظرهای رسمی خود تنها خواستار آتش‌بس شده‌اند.

در همین حال، چهارمین نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره درگیری‌های اسرائیل و شبه‌نظامیان غزه، که پشت درهای بسته و در زمانی کمتر از یک ساعت برگزار شد، بدون هیچ بیانیه‌ای پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لیسا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در این نشست گفت صدور بیانیه عمومی به کاهش تنش‌ها کمکی نمی‌کند.

دفتر رییس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد این کشور درپی نشست ویدیویی امانوئل مکرون با عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهوری مصر، و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، پیش‌نویس بیانیه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده که در آن خواستار آتش‌بس بین اسرائیل و شبه‌نظامیان غزه شده است.

روز سه‌شنبه، موسی ابو مرزوق، عضو ارشد حماس گفت این گروه برای آتش‌بس آماده بود، اما اسرائیل خواسته که حماس به‌طور یک‌جانبه برای دو یا سه ساعت آتش‌بس را اجرا کند تا اسرائیل درباره اقدام متقابل تصمیم‌گیری کند. او افزود که حماس فقط با آتش‌بس همزمان و متقابل موافقت خواهد کرد.

در همین حال، نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، با صدور بیانیه‌ای با اشاره به شلیک بیش از سه هزار راکت حماس به اسرائیل، بر حق اسرائیل در دفاع از خود تاکید کرد و از طرفین درگیر خواست خیلی سریع به «خشونت‌ها» پایان داده و به حقوق مردم اسرائیل و فلسطین احترام بگذارند.

از سوی دیگر روز سه‌شنبه، اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با طرح جمهوری‌خواهان برای تحریم حماس و جهاد اسلامی فلسطین مخالفت کردند. این طرح که با هدف اعلام حمایت از اسرائیل در درگیری‌هایش با شبه‌نظامیان غزه تهیه شده بود با ۲۱۷ رای مخالف و ۲۰۹ رای موافق رد شد.

بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه گفت که حملات اسرائیل، حماس را تا چندین سال به عقب انداخته است. او افزود: «دشمنان اسرائیل ببینند که تهاجم علیه ما چه هزینه‌ای دارد و من مطمئنم که دشمنان ما به این نتیجه خواهند رسید.»

در همین حال، پولیتیکو به نقل از یک منبع آگاه نوشت اسرائیل برخی اطلاعات محرمانه مربوط به حمله به ساختمان پایگاه‌های خبری در غزه را در اختیار آمریکا قرار داده که نشان می‌دهد حضور حماس در این ساختمان چشمگیر بوده است.

وزیر خارجه آمریکا نیز، که پیشتر گفته بود اسرائیل باید مدارک خود برای این حمله را ارائه کند، دریافت برخی از این مدارک را تایید کرد، اما جزییات بیشتری در این مورد ارائه نکرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل در یک برنامه رادیویی گفت که واحد تحقیق و توسعه و پرسنل اطلاعاتی حماس در ساختمان محل استقرار رسانه‌ها در غزه که توسط اسرائیل بمباران شد، قرار داشتند.