لوموند : موشک‌های حماس و جهاد اسلامی به کمک سپاه پاسداران ساخته و انبار شده‌اند

لوموند روزنامۀ عصر پاریس در مطلبی به قلم لوئی امبر، گزارشگر خود در بیت‌المقدس، نوشته است که سازمان حماس به یاری سپاه پاسداران موفق شده زرادخانۀ تولید موشک‌های خود را از سال ٢٠١۴ به این سو قویاً توسعه دهد.

لوموند به این سخن سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرماندۀ هوا-فضای سپاه پاسداران، اشاره کرده که در ژانویه گذشته با استناد به این جملۀ معروف مائو گفته بود که سپاه پاسداران به جای دادن ماهی به فلسطینیان ماهیگیری را به آنان یاد داده است. لوموند می افزاید پنج ماه بعد از این سخنان، سازمان حماس و جهاد اسلامی در جنگ جاری سه هزار و سیصد موشک به روی اسرائیل پرتاب کردند. یعنی توانستند در عرض بیست و چهار ساعت ۴٧٠ موشک به روی اسرائیل پرتاب کنند که دو برابر ظرفیت موشکی این دو گروه در سال‌های ٢٠١٢ و ٢٠١۴ است. گزارشگر لوموند به نقل از منابع اطلاعاتی اسرائیل افزوده است که دو سازمان فلسطینی حماس و جهاد اسلامی در آغاز جنگ جاری دارای سیزده هزار موشک میانبرد بوده‌اند که یا در ایران و یا در داخل غزه بر اساس الگو برداری از موشک‌های ایرانی “الفجر” ساخته شدند.

گزارشگر لوموند در ادامه افزوده است که حماس و جهاد اسلامی با پرتاب همزمان شمار بالایی از موشک‌ها از نواحی مختلف به سوی اهداف واحد و در ارتفاع پایین می‌کوشند پدافند موشکی اسرائیل موسوم به “گنبد آهنین” را دور بزنند.

گزارشگر لوموند در ادامه افزوده است که حماس و جهاد اسلامی مدت‌های مدید موشک‌های ساخت ایران را با کمک شبکه های قاچاق از طریق مرز زمینی مصر وارد غزه می‌کردند. اما، محاصرۀ غزه توسط اسرائیل و مصر و قطع مناسبات سودان و ایران باعث شد که جمهوری اسلامی ایران در راهبرد خود بازنگری کند و به جای ارسال سلاح و موشک آموزش کادرها و مهندسان فلسطینی و همچنین انتقال دانش و تجارب خود به غزه را در زمینۀ ساخت موشک به اجرا بگذارد.

به نوشتۀ لوموند جمهوری اسلامی ایران همین روش را در یمن و عراق برای مجهز کردن نیروهای نیابتی خود به موشک به کار گرفت. مبتکر این شیوه به نوشتۀ گزارشگر لوموند قاسم سلیمانی، فرماندۀ پیشین نیروی قدس، بود که توسط ارتش آمریکا به قتل رسید.

لوموند به “زیاد نخاله”، رهبر جهاد اسلامی، استناد کرده که در سال ٢٠٢٠ در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران گفته بود که “قاسم سلیمانی شخصاً آموزش فلسطینیان در زمینۀ ساخت موشک‌های دوربرد را تحت نظر داشت.” در همین مصاحبه نخاله افزوده بود که “قاسم سلیمانی به ارسال سلاح بسنده نمی‌کرد، بلکه تکنولوژی و توانایی تولید موشک‌ها را در اختیار فلسطینیان می‌گذاشت.” در همین مصاحبه فرماندۀ جهاد اسلامی تصریح کرده بود که این گروه و سازمان حماس “مختفرند که دارای هزاران موشک در غزه هستند و تکنولوژی آنها در زمینۀ ساختن موشک تکنولوژی ایران است که به یاری برادران سپاه پاسداران در اختیار آنان قرار گرفته است.”

یک منبع اسرائیلی به گزارشگر لوموند گفته است که “سپاه پاسداران سال‌ها مهندسان و تکنیسین‌های حماس و جهاد اسلامی را در ایران آموزش داده است. آنان همچنین برای ساختن پایگاه‌های صنعتی ساخت موشک متخصصان خود را راهی غزه کردند.”

لوموند می‌افزاید که موشک‌های حماس و جهاد اسلامی به سامانه‌های هدایت‌کننده مجهز نیستند چون نمی‌توان آنها را در غزه ساخت، هر چند یکی از داده‌های تحقیق دیوان جزایی لاهه را تشکیل می‌دهند که دو گروه فلسطینی حماس و جهاد اسلامی را به جنایت جنگی متهم کرده است.

گزارشگر لوموند در ادامه افزوده است که در نبردهای جاری، اسرائیل می‌کوشد علاوه بر زیرساخت‌های نظامی حماس، مهندسان و کادرهای علمی این گروه را از بین ببرد. ارتش اسرائیل اکنون می‌گوید که در هشت روز گذشته دهها تن از کادرهای ارشد تحقیقات نظامی و اطلاعاتی حماس و جهاد اسلامی را از بین برده است. به گفتۀ یک مقام نظامی اسرائیلی اکنون توانایی‌های حماس برای تولید موشک به طرز محسوسی کاهش یافته و غالب سکوهای پرتاب موشک‌ این گروه نابود شده‌اند و بازسازی آنها سال‌ها به طول خواهد انجامید.