رهبر «بوکوحرام» که اخیراً خودکشی کرد، کیست؟


آمریکا 7 میلیون دلار برای دستگیری یا قتل وی جایزه تعیین کرده بود

در سال 2015 «ابوبکر شیکاو» سرکرده گروه بوکوحرام با ابوبکر بغدادی رهبر داعش قبل از مرگ وی بیعت کرد، اما در آخر سرنوشتش چنین رقم خورد که رهبر خشونت‌آمیزترین و خون‌ریزترین فرقه آفریقا به دست یک گروه رقیب در داخل چارچوب داعش محاصره شده تا در نهایت، به مانند ابوبکر بغدادی، برای اینکه به دست رقیبان خود نیافتد، خود را منفجر کرده و به زندگی خود پایان دهد. بعد از این حادثه، سرنوشت وی در هاله ای از ابهام قرار گرفته‌ و نه کسی می‌تواند مرگ یا حیات او را تأیید کند.
ابوبکر شیکاو کیست؟

در سال 2016 بوکوحرام به دو دسته تقسیم شد. یک دسته به رهبری «ابوبکر شیکاو» و تعدادی از رهبران قدیمی این گروه اداره می‌شد و گروه دیگر که بخشی از تشکیلات داعش در آفریقا هستند، بعنوان نیمه دوم بوکوحرام فعالیت می‌کردند. گروه دوم دشمن خونی ابوبکر شیکاو و مجموعه وی بودند و برای مدت طولانی در حال جنگ و ستیز با یکدیگر بودند.
شیکاو که دولت آمریکا برای ردگیری وی، 7 میلیون دلار جایزه تعیین کرده و در رأس افراد تحت تعقیب از سوی آن دولت در آفریقا بود، به همراه مجموعه تحت رهبری‌اش، مسؤول ربودن 300 دانش آموز دختر نیجریایی در سال 2014 به حساب می‌آید که محکومیت گسترده جهانی را به دنبال داشت.
فرمانده اصولگرای جنگ

ابوبکر شیکاو از جنایتکارترین و خشونت‌گراترین تروریست‌های اصولگرای جهان به حساب می‌آید که به «فرمانده اصولگرای جنگ» معروف شده‌است. شیکاو با اقدامات خشن خود، بوکوحرام را از یک گروه مذهبی تندرو ناشناخته، به ارتشی از تندروها تبدیل کرد که با دولت نیجریه وارد جنگ شد که در اثر آن ده‌ها هزار نفر کشته شدند. اقدامات وی علاوه بر کشور نیجریه، به چهار کشور دیگر امتداد یافت. تاکنون بیانیه رسمی نه از سوی دولت نیجریه و نه از سوی داعش درباره کشته شدن وی صادر نشده‌است اما خبر مرگ وی بیشتر شبکه‌های اجتماعی را درنوردیده است.
از سوی دیگر، براساس گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال» در روز جمعه، پنج تن از مقامات دولت نیجریه خبر مرگ وی را تأیید کردند. این مقامات توضیح دادند که وی در هنگام درگیری و محاصره با گروه رقیب، ضامن کمربند انفجاری را کشیده و خودکشی کرده‌است.
این روزنامه اضافه کرده‌است که مکالماتی از میان اعضای گروه مسلح رصد کرده که موضوع خودکشی شیکاو راتأیید می‌کنند. علاوه بر این، یک پیام صوتی از رابط دولت نیجریه با ابوبکر شیکاو به دست روزنامه رسیده که موضوع مرگ وی را تأیید می‌کند.
در این میان، دو تن از مقامات نیجریه‌ای و تعدادی از افراد واسطه میان دولت نیجریه و ابوبکر شیکاو خبر داده‌اند که «صدها تن از جنگجویان داعش در غرب آفریقا معروف به ISWAP چهارشنبه گذشته وارد زادگاه شیکاو در منطقه «تمبکو» در جنگل «سامبیسا» شدند.
همچنین گروه رقیب در ماه‌های گذشته موفق شدند تعدادی از یاران شیکاو را به سوی خود متمایل کنند و در دایره امنیتی وی رسوخ کنند. موضوعی که در نهایت به محاصره و مرگ وی منجر شد.