مرکل و مکرون خواستار توضیح آمریکا و دانمارک درباره جاسوسی از رهبران اروپا شدند


آمریکا با کمک دانمارک از رهبران اروپایی جاسوسی کرده است

امانوئل مكرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، روز دوشنبه 30 می 2021 از ایالات متحده آمریکا و دانمارک خواستند درباره جاسوسی عليه برخی مسئولین اروپایی توضیح دهند.

رئیس جمهوری فرانسه در نشست وزرای فرانسه و آلمان گفت: «این مساله میان متحدان و شرکای اروپایی قابل قبول نیست.» آنگلا مرکل هم اظهارات مکرون را تایید کرد.
سخنگوی دولت آلمان در همین‌باره گفت که این کشور گزارش‌ها درباره سوءاستفاده ایالات متحده آمریکا از همکاری با دانمارک برای جاسوسی از مقامات ارشد کشورهای همسایه، از جمله آنگلا مرکل را پیگیری می‌کند.

اشتفان زایبرت در یک نشست خبری گفت: «دولت فدرال از گزارش آگاه است و با تمام نهادهای ملی و بین المللی ذی‌ربط در ارتباط است، تا توضیحاتی به‌دست آورد.»

سخنگوی دولت آلمان اضافه کرد: «در اصل همانطور که می‌دانید دولت فدرال در مورد امور مربوط به فعالیت‌های اطلاعاتی اظهار‌نظر عمومی نمی‌کند.»
کلیمان بون، وزیر امور اروپا در دولت فرانسه به رادیو «فرانس اینفو» گفت: «این یک مسئله بسیار خطرناک است … ما باید بدانیم که آیا دانمارکی‌ها شرکای ما در اتحادیه اروپا، در همکاری با سازمان‌های امریکایی اشتباهاتی مرتکب شده‌اند؟»
این وزیر فرانسوی تاکید کرد: «احتمال جاسوسی واشینگتن از سران اتحادیه اروپا بسیار نگران کننده است … باید اطمینان و حداقلی از همکاری میان متحدان وجود داشته باشد. بنابراین این حقایق احتمالی، خطرناک است.»
سوئد و نروژ، همسایگان دانمارک نیز از این کشور خواستند توضیحاتی در این زمینه ارائه کند، هر چند درخواست‌های این کشورها با لحن محتاطانه‌تری مطرح شد.
ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ گفت: «وقتی کشورها با همدیگر روابط مستحکمی دارند، اقدام یکی از این کشورها به جاسوسی از بقیه کشورها پذیرفتنی نیست.»

به گزارش شبکه « ان.ار.کای» سلولبرگ تاکید کرد که « ما از دانمارکی‌ها که یک کمیته تحقیق در این زمینه تشکیل داده‌اند، خواستیم اطلاعاتی را که دارند در اختیار ما بگذارند و امیدوارم چیزهای بیشتری در این‌باره بدانیم.»

رادیو دانمارک روز یکشنبه در یک گزارش تحقیقی با همکاری رسانه‌های اروپایی فاش کرد که آژانس امنیت ملی ایالات متحده امریکا از سال 2012 تا 2014 از کابل‌های اینترنتی دانمارک استراق سمع کرده تا از سیاستمداران برجسته آلمان، سوئد ، نروژ و فرانسه جاسوسی کند.
در این گزارش آمده‌است که این آژانس به متن پیام‌ها، تماس‌های تلفنی و ترافیک اینترنت و همچنین پیام‌های مرکل، فرانک والتر وزیر خارجه وقت و رهبر مخالفان پیر شتاینبروک دسترسی پیدا کرده است.