خانه / اخبار مهم روز / ادامه آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران؛ انفجار یک مخزن دیگر

ادامه آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران؛ انفجار یک مخزن دیگر

پس از گذشت 15 ساعت از آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران و تلاش برای مهار حادثه، در ساعات اولیه پنج‌شنبه 13 خرداد، مجددا برخی مخازن منفجر شده و آتش از آنها شعله‌ور شده است.

خبرگزاری‌های داخلی ایران، پنج شنبه 13 خرداد، اعلام کردند که انفجار یکی از مخازن ضایعات نفتی پالایشگاه و جاری شدن ضایعات نفتی آن موجب گسترده‌تر شدن آتش شده است.

شاکر خفایی، مدیر روابط عمومی پالایشگاه نفت تهران صبح پنج‌شنبه اعلام کرد که حادثه در شرف مهار است و منطقه آتش‌سوزی از دیگر نقاط پالایشگاه جدا شده است.

رسانه‌های ایرانی چهارشنبه 12 خرداد گزارش کردند پالایشگاه «شهید تندگویان» تهران دچار حریق شده و مخازن کروی LPG آتش گرفته است. در پی آن اعلام شد تمامی فعالیت‌های پالایشگاه متوقف شده است.

به گفته مدیر عامل شرکت پالایش نفت تهران، حادثه شب گذشته با آتش گرفتن یک مخزن 20 هزار بشکه‌ای ضایعات نفتی آغاز شد.

این مقام مسئول افزوده که «برای خاموش شدن کامل آتش چاره‌ای نیست جز اینکه مواد باقیمانده در مخزن به طور کامل بسوزد.»

همین شرایط سبب نشت ضایعات به دیگر مخازن مجاور و آتش گرفتن و انفجار آنها در صبح پنج‌شنبه شده است.

چهارشنبه شب نیز بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در محل حادثه حضور یافت و به بررسی ابعاد حادثه پرداخت. زنگنه شایعه کمبود بنزین درتهران بر اثر این حادثه را رد کرد.

در ساعات اولیه حادثه، خبرگزاری‌ها از آتش گرفتن 18 مخزن در پالایشگاه خبر دادند و باقی مخازن را در خطر حریق عنوان کردند.

در همان حال مسئولان شرکت پالایش نفت تهران احتمال خرابکاری در بروز این حادثه را رد کردند و گفته‌اند اگر خرابکاری بوده ابعاد حادثه بسیار گسترده‌تر می‌شد.

همزمانی آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران و آتش‌سوزی و سپس غرق شدن ناو پشتیبانی «خارک» وابسته به ارتش ایران گمانه زنی‌هایی درباره نقش اسرائیل در این حوادث را ایجاد کرده است.

جنگ پنهانی میان ایران و اسرائیل در یکی دو سال اخیر ابعاد گسترده‌ای یافت به طوری که بسیاری از حوادث انفجار و آتش‌سوزی در داخل ایران به اسرائیل منتسب شدند.

شرکت پالایش نفت تهران با ظرفیت پالایش 250هزار بشکه در روز در حدود 17 تا 20 درصد انرژی کشور را تولید می‌کند، این پالایشگاه سال 1347 تاسیس شده و اینک مشتمل بر 2 پالایشگاه جنوبی و شمالی است.