یوسی کوهن خطاب به رهبران ایران: دوستان عزیز، ما در میان شما نفوذ کرده‌ایم


پردە برداشتن رئیس سابق موساد از عملیات پیچیده اطلاعاتی-امنیتی اسرائیل در ایران
ا
یوسی کوهن، رئیس سابق موساد، در مصاحبه‌ای با شبکه 12 عملیات اطلاعاتی اسرائیل در رابطه با ایران از جمله سرقت اسناد هسته‌ای و ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای را فاش کرد.

او ضمن شرح دقیقی از عملیات 2018 از چگونگی سرقت موساد از بایگانی هسته‌ای ایران از گاوصندوق‌های موجود در انبار تهران، تأیید کرد محسن فخری زاده، برای سالها زیر نظر بوده است. کوهن افزود کسی که پتانسیل به خطر انداختن شهروندان اسرائیل را دارد، «باید وجودش حذف شود».

او گفت که رژیم ایران باید درک کند که اسرائیل وقتی قول می‌دهد از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند‌، همان چیزی است که می‌گوید.

محسن فخری‌زاده، رئیس سابق سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران، در نوامبر 2020، در جاده فیروزکوه به ضرب گلوله کشته شد.

کوهن همچنین فاش کرد که 20 نفر از عوامل موساد، در این عملیات حضور داشتند. او در تشریح این عملیات گفت پس از شناسایی انبار بایگانی اسرار هسته‌ای ایران، دو سال برای دستیابی به اسناد برنامه‌ریزی شد و برای تمرین عملیات، انبار مورد نظر را شبیه‌سازی کردند. آنها برای سرقت تنها هفت ساعت وقت داشتند و پس از آن نگهبانان و خودروها به محل می‌رسیدند.

او گفت در شب عملیات «مشکل خاصی» پیش آمد، با این حال تصمیم گرفته شد تا برنامه مطابق نقشه از پیش تعیین شده پیش برود. سپس عامل موساد آژیرها را از کار انداخت و در انبار گشوده شد و در 32 گاو صندوق را باز کرد. کوهن افزود گشودن در این گاو صندوق‌ها «دقایقی طول می‌کشید».

رئیس سابق موساد همچین تاکید کرد هیچکدام از 20 مامور موساد که در این عملیات‌ شرکت کردند بازداشت نشدند. همه آنها زنده هستند و برخی از آنها از ایران خارج شده‌اند.

کوهن گفت هدف از علنی کردن سرقت اسناد هسته‌ای ایران توسط اسرائیل علاوه بر اطلاع‌رسانی به کشورهای دیگر دریافت پیام به رهبران ایران بوده است که «دوستان عزیز، اول اینکه ما در میان شما نفوذ کرده‌ایم، دوم اینکه ما شما را تحت نظر داریم و سوم اینکه دوران پنهان کردن دروغ‌ها تمام شده است.»

او گفت اسناد فارسی و سایر مطالب در گاوصندوق‌ها را به طور زنده به مرکز فرماندهی در تل‌آویو مخابره کردیم، فهمیدیم به چیزی که می‌خواستیم دست پیدا کردیم و بر برنامه هسته‌ای نظامی ایران تسلط داریم «برای همه ما هیجان خارق العاده‌ای داشت.»

کوهن همچنین در این مصاحبه بدون اشاره به نقش موساد در انفجار نطنز گفت:‌ «قبلا سانتریفیوژها می‌چرخیدند، اما ظاهرا دیگر نمی‌چرخند.»

کوهن پیشتر در مراسم خداحافظی پس از 5 سال ریاستش برای سازمان جاسوسی اسرائیل، گفت که موساد توانست به «قلب» ایران نفوذ و به اسرار مربوط به برنامه هسته‌ای ایران دسترسی پیدا کند و به بایگانی پرونده هسته‌ای ایران راه یابد، محرمانه‌ها را فاش و اعتماد به نفس تهران را تضعیف کند.

پیشتر، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین اسرائیل، از انتشار اطلاعات مربوط به این عملیات انتقاد کرده و در گفت‌وگو با رادیوی ارتش اسرائیل، بدون بردن نام کوهن، تاکید کرده بود، شخصی که روزنامه «نیویورک تایمز»، دو بار در روزهای گذشته با استناد به او، اسرائیل را عامل انفجار در سایت هسته‌ای نطنز در ایران معرفی کرده، «ارشدترین مقام اطلاعاتی» اسرائیل است.
لیبرمن در ادامه عنوان کرد، تمام مقامات جامعه اطلاعاتی اسرائیل به خوبی آگاه هستند، فردی که منبع اطلاعاتی اخیر بوده کیست و تنها بنیامین نتانیاهو می‌تواند «دهان او را ببندد».

کوهن، در آوریل 2021 و در چارچوب تلاش‌های اسرائیل برای ادامه فشارها بر جمهوری اسلامی، به آمریکا رفت تا اطلاعات به دست آمده از اسناد تورقوزآباد و «شواهد دروغگویی و پنهان‌کاری هسته‌ای ایران» را در اختیار دولت بایدن قرار دهد و از ورود آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 موسوم به برجام جلوگیری کند.

تایید رسمی سرقت اسناد توسط مقامات ایرانی
مقامات امنیتی و نظامی ایران سرقت اسناد از تورقوزآباد را تبلیغات اسرائیلی دانسته و آن را به تکرار تکذیب کرده بودند. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اولین مقام رسمی بود که این مساله را صراحتا تایید کرد. رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر» پس از انفجار اخیر در سایت هسته‌ای نطنز گفت: «قبل از این، از اسناد به کلی سری هسته‌ای ما سرقت شده است و قبل از آن چند ریز پرنده مشکوک آمدند و کارهایی انجام دادند. پس معلوم است آلودگی امنیتی پیدا کرده‌ایم و سالم‌سازی امنیتی باید یکی از برنامه‌های مهم دولت آینده باشد که آن را در تمام رده‌ها، وزارتخانه‌ها و جاهای حساس انجام دهد و این موارد مشکوکی که وجود دارد و منابع نفوذی احتمالی را پاکسازی کند.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران هم اخیرا همچنین با تایید سرقت اسناد سری برنامه اتمی ایران از «تورقوزآباد»، افزود: «دوربین‌ها را باید در تورقوزآباد نصب کنید که نیایند اسناد قطعی کشور را ببرند.»