خانه / اخبار مهم روز / کلانتری: ایران جزو 10 کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است

کلانتری: ایران جزو 10 کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است

عیسی کلانتری


ایران تا کنون از پیوستن به پیمان پاریس درباره کاستن از گازهای گلخانه‌ای امتناع کرده است

عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، با اشاره به نپیوستن تهران به «پیمان اقلیمی پاریس»، تاکید کرد ایران جزو 10 کشور تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در دنیا است.
به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، کلانتری یک شنبه 23 خرداد، با بیان این که هیچ کشوری بدون محیط زیست قادر به ادامه حیات نخواهد بود، گفت: «40 سال پیش 132 میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور داشتیم و اکنون 40 میلیارد مترمکعب از آن کاهش یافته است. این یعنی توجهی به توسعه پایدار نداریم و توسعه پایدار را شوخی گرفته‌ایم.»
او با بیان اینکه آخرین گزارش‌های سازمان زمین‌شناسی ایران بیانگر این است که به طور متوسط سالانه در کشور 250 میلیمتر «نشست زمین» صورت می گیرد، گفت: «این مشکلات ناشی از تصمیم‌گیری‌های نادرست است.»
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران با تاکید بر اینکه ایران جزو 10 کشور اول تولید کننده گازهای گلخانه‌ای است و اجلاس پاریس را نیز تاکنون نپذیرفته است، برنامه‌های توسعه‌ای ایران را هدر دادن منابع توصیف کرد و اظهار داشت: «در برنامه ششم توسعه آمده است که کشور 95درصد در تولید محصولات کشاورزی خودکفا باشد، این یعنی بیلان منفی آب سه برابر امروز شود.»

ورشکستگی آبی و سیاست‌های توسعه‌ای غلط
پیشتر کلانتری با تاکید بر نبود اولویت در مصرف آب و کاهش ذخایر آب تجدیدپذیر از ورود ایران به مرحله «ورشکستگی آبی» خبر داده بود.
این مقام مسئول همچنین از طرح‌های «انتقال آب» بین حوضه‌ای و جانمایی غلط «صنایع سنگینی که نیاز به مصرف فراوان آب دارند» انتقاد کرده بود.
کلانتری با انتقاد از سیاست «خودکفایی در محصولات کشاورزی» دو معضل «فرسایش خاک» و «شور شدن آب» را پیامد چنین سیاست‌هایی عنوان کرده و گفته بود: «سالانه دو میلیارد تن فرسایش خاک در کشور داریم. همچنین سالانه 10هزار هکتار از مزارع و باغات بر اثر شوری آب لم‌یزرع می‌شوند.»