5 کشته در حملات هوایی آمریکا به شبه‌نظامیان وابسته به ایران در عراق و سوریه


حملات روز یکشنبه به دستور بایدن صورت گرفته است

دیدبان حقوق بشر سوریه، روز دوشنبه، گزارش داد که حداقل 5 نفر از شبه‌نظامیان وابسته به ایران در حملات هوایی آمریکا به مرز عراق و سوریه کشته شدند.

وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون»، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ارتش ایالات متحده در چندین حمله هوایی، پایگاه‌های لجستیک و انبار اسلحه و مهمات شبه‌نظامیان وابسته به ایران در دو طرف مرز عراق و سوریه را هدف قرار داده است.

این اهداف شامل دو پایگاه در خاک سوریه و یک پایگاه دیگر در خاک عراق بود.

بر اساس بیانیه پنتاگون، این حملات به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پایگاه‌های شبه‌نظامیان «حزب‌الله عراق»، «گردانهای سیدالشهدا» و حشدالشعبی در دو طرف مرز عراق و سوریه را هدف قرار داد.

به گفته پنتاگون، این حملات اقدامی دفاعی و در واکنش به حملات پهپادی اخیر شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به اماکن و پایگاه‌های ایالات متحده و کارکنان آن در عراق بوده است.

این بیانیه در ادامه هشدار می‌دهد همانطور که این حملات نشان داد جو بایدن، به‌طور صریح بر محافظت از نیروهای آمریکایی تردید ندارد و با توجه به حملات مداوم شبه‌نظامیان وابسته به ایران علیه منافع آمریکا در عراق، رئیس جمهوری ایالات متحده دستور اقدامات نظامی بیشتری را برای پیشگیری از چنین حملاتی صادر کرده است.

پنتاگون با تاکید بر اینکه نیروهای آمریکایی به‌منظور کمک به نیروهای امنیتی عراق و در چارچوب ائتلاف بین‌المللی ضد «داعش»، در این کشور حضور دارند، اعلام کرد که حملات انجام شده به مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران اقدامی سنجیده و متناسب برای کاهش خطر و پیام روشن، بدون ابهام و بازدارنده بوده است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، حملات شب گذشته به‌وسیله جنگنده‌های اف-15 و اف-16 صورت گرفته است.

گفتنی است که این دومین اقدام نظامی ارتش آمریکا از زمان روی کار آمدن جو بایدن و به‌ دستور او علیه مواضع شبه‌نظامیان انجام شده است.
حمله پهپادی به کنسولگری آمریکا در اربیل

روز شنبه 25 ژوئن، منطقه‌ای در نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل، در اقلیم کردستان عراق با سه پهپاد انفجاری هدف حمله قرار گرفت که در جریان آن حملات ردپای شبه‌نظامیان عراقی وابسته ایران دیده می‌شد.

سازمان مبارزه با تروریسم در اقلیم کردستان، در بیانیه‌ای اعلام کرد روی بال‌های این پهپادها نوشته بود «درود بر تو ای جمال عراق» و این اشاره‌ای است به ابومهدی المهندس که در ژانویه 2020، در اطراف فرودگاه بغداد به همراه قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه ایران کشته شد.

روی یکی دیگر از پهپادها نوشته شده بود «قاصم الجبارین» و این نام یکی از گروه‌های زیرمجموعه گردان‌های حزب‌الله عراق وابسته به تهران است. این گروه متخصص بمب‌گذاری‌های کنار جاده‌ای برای هدف قرار دادن کامیون‌های حامل تجهیزات لجستیکی برای ارتش آمریکا است.

از ابتدای سال 2021 تا کنون، دست‌کم 43 حمله علیه منافع ایالات متحده در عراق صورت گرفته است. در بهمن سال گذشته، در حمله راکتی به پیرامون فرودگاه بین‌المللی اربیل، در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی، دست‌کم هشت تن زخمی و یک نفر کشته شدند.