مشاور اشرف غنی: روزنامه کیهان از طالبان «قباحت‌زدایی» می‌کند

طالبان

مشاور اشرف غنی: روزنامه کیهان از طالبان «قباحت‌زدایی» می‌کند

شاه حسین مرتضوی، مشاور رئیس‌جمهوری افغانستان روز شنبه 26 ژوئن ضمن انتقاد از روزنامه کیهان نزدیک به علی خامنه‌ای، رهبر ایران، این رسانه اصولگرا را به «قباحت زدایی» از اعمال طالبان متهم کرد.

مرتضوی با انتشار پوستری از روزنامه کیهان با عنوان «طالبان بدون خشونت و کشتار پیشروی کرده و مثل داعش خون بی‌گناهان را نمی‌ریزد»، در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت که این روزنامه وابسته به دولت ایران از طالبان «قباحت زدایی» می‌کند.
اظهارات مشاور رئیس جمهوری افغانستان در صفحه فیسبوک با واکنش مثبت نزدیک به 2 هزار کاربر افغان و غیر افغان مواجه و بارها از سوی آنها لایک و بازنشر شد.

بسیاری از نظردهندگان با حمایت از موضع دولت افغانستان در قبال طالبان از حمایت رژیم ایران از این گروه ستیزجو وجنگ‌طلب به شدت انتقاد کردند. برخی افغان‌ها در نظرات خود نوشتند رژیم ایران از مسئله سدهای آبی که افغانستان احداث کرد از دولت کابل عصبانی است، لذا دوست ندارد در افغانستان استقرار، ثبات، صلح و امنیت برقرار شود.

ذبیح الله نوری، روزنامه‌نگار و تحلیلگر امور افغان در مصاحبه‌ای با تلویزیون «ایران اینترنشنال» گفت:«تحلیل کیهان مانند این می‌ماند که انسان بخواهد آفتاب را با دو انگشت پنهان کند هم اکنون در 15 ولایت افغانستان جنگ با طالبان ادامه دارد و طبیعتا در جنگ مردم غیر نظامی آسیب می‌بینند، سربازان و نیروهای دولتی آسیب می بینند، خانه‌های زیادی ویران می‌شود، مردم شهرها آواره می‌شوند.»

او در ادامه افزود: «برای شما یک مثال می‌آورم تا نشان دهم که خبر و تحلیل کیهان نادرست است. در شهر خاشگ وقتی طالبان وارد شدند، بازار شهر را به آتش کشیده و شهر را ویران کردند. در شهر پلوخولی تعداد زیادی از غیر نظامیان زخمی و صدها خانوار آواره شدند. جنگ در شهرهاست، در دشت و صحرا نیست. بنابراین طبیعی است خیلی‌ها زخمی و کشته می‌شوند. در بسیاری از موارد نیروهای دولتی تنها به دلیل جلوگیری از خونریزی و کشته شدن غیرنظامیان عقب‌نشینی می‌کنند. بنابراین تحلیل کیهان نادرست و به دور از واقعیت است. آنچه ما در شهرها از طالبان می‌بینیم، با تحلیل کیهات مغایر است».
این تحلیلگر افغان در پایان گفت که دولت و ملت افغانستان در نهایت جلوی طالبان را خواهند گرفت دولت و مردم افغانستان تاکنون تلاش دارند از طریق صلح طالبان را مهار کنند و از جنگ و خونریزی جلوگیری کنند.